onsdag 23 mars 2016

Waistcoats & Weaponry

Waistcoats & Weaponry av Gail Carriger
Serie: Finishing School #3
Sidantal: 298
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

Waistcoats & Weaponry

Det känns som om Carriger aldrig skriver en dålig bok (iallafall i mitt tycke) och Waistcoats & Weaponry är bara ännu en i raden av mina favoritböcker skrivna av henne.

Handlingen utspelar som de tidigare böcker helt från Sophronia PoV men i skillnad från de tidigare böckerna utspelar sig bokens händelser inte på Mademoiselle Geraldine's Finishing Academy for Young Ladies of Quality. Istället befinner sig Sophronia och hennes vänner på en resa genom England för att hjälpa Sidheag hem till Skottland, vilket inte är helt riskfritt.

Sophronia är nog min favorit av tjejerna från Mademoiselle Geraldine's. Jag tycker att hon är den mest spännande av dem och hon ger verkligen liv åt berättelsen med sin berättarröst.

Det som slår mig varje gång jag läser en av Carrigers böcker är språket. Det är inte världens lättaste engelska då Carriger använder en del uttryck som jag gissar är tidstypiska (sent 1800-tal) och ibland behöver jag slå upp ett eller annat ord för att förstå vad hon beskriver eller karaktärerna pratar om, men är lugnt för min del. Det är alltid kul att lära sig nya ord och Carrigers språk gör hennes böcker unika.

Waistcoats & Weaponry är en spännande bok och nämner många namn från Parasol Proctectorate-serien. Det är också en hel del polletter som trillar ner och jag får en hel del förklaringar för senare händelser. Dessutom lägger Carriger upp handlingen så att jag så snart som möjligt måste läsa Manners & Mutiny för att få svar på alla frågor som snurrar i skallen på mig!


Det bästa med boken: språket och karaktärerna.
Vad jag blev besviken på: triangeldrama.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att Gail Carriger är en otroligt bra författare och hennes böcker helt enkelt bör läsas (helst på engelska).

Andra delar i serien:
1. Etiquette & Espionage
2. Courties & Conspiraies
3. Waistcoats & Weaponry
4. Manners & Mutiny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar