torsdag 17 mars 2016

Shadow Study

Shadow Study av Maria V. Snyder
Serie: Study #4, Soulfinder #1
Sidantal: 410
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

IMG_2220


Shadow Study är uppföljaren (eller första boken i en sequel-serie) till Snyders Study-serie. Den plockar upp handlingen några år efter Elden och jag kunde inte varit gladare över att Snyder skrev den!

Handlingen centrerar kring Yelena och Valek - en före detta provsmakare-turned-magiker och en spionmästaren. De är nuförtiden ett par och fördelar sin tid mellan varandra och de länder de tjänar, men efter ett anfall mot Yelena förlorar hon sin magi samtidigt som hon blir jagad av gamla fiender. Valek slits mellan lojaliteter medan Ari och Janco jobbar på att lösa ett mysterium i Ixia.

Det jag helt klart tycker är bäst med Shadow Study är att jag får återse Yelena, Valek, Janco och Ari! Jag hade inte insett hur mycket jag saknade dem förrän jag började läsa boken och det kändes lite som att komma hem igen.

Jag gillade att det var ganska mycket som var på gång och att mysteriet löste sig i slutet på ett bra sätt. Det var inga problem att följa med i vad som hände, men jag kunde direkt inte lösa mysteriet innan karaktärerna beskrev rakt ut hur allt hängde ihop.

Shadow Study översteg många av mina förväntningar och fick mig att skratta högt flera gånger, och efter slutet längtar jag bara efter uppföljaren intensivt!


Det bästa med boken: att få se Yelena och Valek igen!
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att dess karaktärer är helt awesome och för att handlingen bara stiger hela tiden!

Andra delar i serien:
1. Poison Study (sv. Giftet)
2. Magic Study (sv. Magin)
3. Fire Study (sv. Elden)
4. Shadow Study
5. Night Study
6. Dawn Study

Mellanböcker:
1.5. Assassin Study
3.5. Power Study
3.6. Ice Study

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar