lördag 5 mars 2016

The Echantress Returns

The Enchantress Returns av Chris Colfer
Serie: The Land of Stories #2
Sidantal: 517
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

IMG_2222

Jag påbörjade The Land of Stories-serien bara så sent som i somras och nu efter att jag har läst ut andra boken, The Enchantress Returns, kan jag inte förstå varför jag inte fortsatte med serien direkt! Den här boken var så hjärtskärande och bra att jag storgrät i slutet!

The Enchantress Returns utspelar sig ett år efter händelserna i The Wishing Spell och Alex och Connor längtar efter det magiska landet efter sina äventyr där. De har under denna period inte träffat sin farmor någon gång eller hört något från henne eller Land of Stories. Det är som om deras äventyr aldrig hände. Men egentligen har en ondska kommit tillbaka till Land of Stories och på något sätt måste den stoppas.

Det som gör den här boken så bra enligt mig är hur påhittig Colfer är med blandningen av sagor och modern berättelse med två barn från den "verkliga" världen som också hör hemma i Land of Stories. Jag gillar blandningen och allt den ger vilket är rätt så perfekt, eftersom Colfer utforskar alla vinklar i sitt berättande tycker jag.

Alex och Connor har helt klart växt upp sedan deras första resa till Land of Stories. Utöver att de har mognat tycker jag att de hanterar många händelser på ett vuxet sätt - trots att de bara är 13 år. Till och med en hel del karaktärer i boken anmärker på hur annorlunda de är. Jag ser verkligen fram emot att få se hur Colfer kommer fortsätta utveckla deras karaktärer. Det känns som om vad som helst kan hända!

Själva handlingen för The Enchantress Returns tycker jag var riktigt bra! Älskar hur Connor och Alex far fram och tillbaka och besöker alla kungariken i landet och träffar alla dessa udda och underbara karaktärer. Jag kommer älska att se hur Trollbellas storyline kommer se ut! (haha!) 

Colfer är utan tvekan en talangfull författare som bara skrapar på ytan av sin talang. Jag ser helt klart fram emot att få läsa resten av den här serien!


Det bästa med boken: Colfers påhittighet. 
Vad jag blev besviken på: gick lite fort i några kapitel i mitten.

Varför jag rekommenderar den här boken: för vart annars kommer du hitta i stort sett alla sagovarelser i en enda serie?

Andra delar i serien:
2. The Enchantress Returns
3. A Grimm Warning
4. Beyond the Kingdoms
5. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar