tisdag 8 april 2014

The Darkest Minds

The Darkest Minds av Alexandra Bracken
Serie: The Darkest Minds #1
Utgiven: 488
Sidantal: 2012
Språk: Engelska


Handling
When Ruby woke up on her tenth birthday, something about her had changed. Something alarming enough to make her parents lock her in the garage and call the police. Something that gets her sent to Thurmond, a brutal government "rehabilitation camp." She might have survived the mysterious disease that's killed most of America's children, but she and the others have emerged with something far worse: frightening abilities they cannot control.

Now sixteen, Ruby is one of the dangerous ones.

When the truth comes out, Ruby barely escapes Thurmond with her life. Now she's on the run, desperate to find the one safe haven left for kids like her-East River. She joins a group of kids who escaped their own camp. Liam, their brave leader, is falling hard for Ruby. But no matter how much she aches for him, Ruby can't risk getting close. Not after what happened to her parents.

When they arrive at East River, nothing is as it seems, least of all its mysterious leader. But there are other forces at work, people who will stop at nothing to use Ruby in their fight against the government. Ruby will be faced with a terrible choice, one that may mean giving up her only chance at a life worth living.


Bedömning & Tankar
The Darkest Minds är en sådan där bok som har fått massor hyp kring sig, det är många bokbloggare i både Sverige och resten av världen som verkligen har älskat den. Så det gjorde mig såklart väldigt nyfiken som vanligt - vad är det med hypade böcker som gör dem så hypade? 

Nu efter att jag har läst ut boken så kan jag verkligen förstå vad som får folk att älska den! Bracken skildrar Rubys berättelse väldigt bra, det är massor med spännande faktorer och jag gillar att hon har varit ganska noggrann med detaljer.

Även om jag kunde tycka att början var lite långsam, så gillade jag den. Man fick följa med hela händelseförloppet redan från början (alltså det som gör den här boken till en dystopi) och även om det gjorde att det tog några hundra sidor innan själva "huvudhandlingen" började, så tror jag att berättelsen inte skulle har varit lika bra om Bracken inte hade haft med den. 

Jag älskade själva handlingen och karaktärerna som var med i den. På något sätt så tycker jag att de står ut, de har iaf väldigt udda personligheter som man inte ser så ofta. =P Favoriter är helt klart Liam och Zu, även om jag gillade Ruby och Chubs mycket också.

Sammanfattningsvis så gillade jag verkligen boken i slutet - den innehåller så mycket potential som lever upp till mina förväntningar, och jag ser fram emot att få läsa resten av serien!


Det bästa med boken: världsuppbyggnaden och karaktärsutvecklingen
Vad jag blev besviken på: att det tog så lång tid för mig att komma in i boken

Andra delar i serien:
1. The Darkest Minds
3. In the Afterlight

Mellanböcker:
1.5. In Time

1 kommentar:

  1. Jag har varit jätteintresserad av den här boken ända sedan den kom ut, men jag har så många andra olästa hemma redan!!! GAH så frustrerande! Anyway, vad kul att du tyckte om den :)
    SV: Hihi, thank you ;)

    SvaraRadera