måndag 28 april 2014

Stjärnmärkt

Stjärnmärkt av Jessica Spotswood (eng. Star Cursed)
Serie: Systrarna Cahill #2
Utgiven: 2014
Sidantal: 312
Språk: Svenska


Handling
Cate har gått med i systraskapet, en hemlig sammanslutning av häxor. Där axlar hon motvilligt den tunga bördan av att vara den utvalda, den häxa som en gammal profetia pekat ut som den som ska leda kampen mot brödraskapets tyranni och få till stånd en ny magisk tidsålder.

Men även inom systraskapet härskar intrigerna. Lojaliteter och tidigare allianser prövas, svek och faror lurar bakom varje hörn och systrarnas mod, kärlek och vilja att beskydda de man älskar testas till max.


Bedömning & Tankar
Mörk. Dyster. Vacker. Sorglig. Det är de orden kom dyker upp i mina tankar när jag tänker på Stjärnmärkt.

Jag gillade verkligen den här boken, den är bra på så många sätt och vis att det är svårt att bestämma vad jag ska skriva om!
Karaktärsmässigt sätt så är Tess fortfarande min stora favorit - hon är helt enkelt för söt!! Maura tycker jag skulle behöva en personlighetsändring, men det var ändå hennes förtjänst som boken blev som den blev - vilket jag inte direkt kan klaga på, även om jag ville. Cate är fortfarande serien huvudperson och det är från henne man får följa alla händelser. Jag tycker mycket om hennes berättarröst och personlighet.

Som den historienörd jag är så älskar jag att Spotswood har valt att skriva om häxor i en historiskt miljö! Det är många faktorer som spelar in i en sådan blandning, och jag tycker att Spotswood har lyckats väldigt bra med att skildra dem. Det är mycket om sociala regler, förföljelser (ibland ville jag verkligen gå in i boken och skada några i broderskapet!) och om hur Cate, Maura och Tess fungerar som systrar och hur profetian kommer att utspela sig - för att nämna några saker!

Stjärnmärkt är verkligen en värdig uppföljare till Farlig Förmåga! Jag kunde inte ha frågat efter en bättre bok! =)


Det bästa med boken: språket och handlingen
Vad jag blev besviken på: karaktärerna

Andra delar i serien:
2. Stjärnmärkt (eng. Star Cursed) 
3. Sister's Fate

*Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar