onsdag 13 juni 2018

Stalking Jack the Ripper - Kerri Maniscalco

Stalking Jack the Ripper av Kerri Maniscalco
Serie: Stalking Jack the Ripper #1
Sidantal: 326
Utgiven: 2016
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

IMG_3202

Det som fångade min uppmärksamhet direkt med Stalking Jack the Ripper var att baksidan lovade att den skulle handla om "hon som förälskade sig i Jack the Ripper". Jag var beslutsam redan då att läsa boken.

Audrey Rose Wadsworth är sjutton år och född i ett liv med prestige, pengar och status. Men istället för att intressera sig för klänningar, sociala tillställningar och att hitta en make, föredrar Audrey Rose att studera anatomi. Vilket hon gör genom att dissekera människokroppar. Men ryktet om Jack the Ripper börjar gå runt i London och Audrey Rose blir indragen i utredningen.

Jag älskar idén att skriva en bok som kretsar kring något historisk fenomen eller händelse, i detta fall Jack the Ripper-morden i London under slutet av 1880-talet. Det är mycket som faerie retellings, förutom att den kan ge en alternativ historia eller bara centrerar runt något event, istället för att skrivas om eller inspireras av ett fiktivt verk. Jag tror faktiskt att jag föredrar böcker baserade på historiska händelser än retellings, för det gör handlingen mer oförutsägbar (oftast).

Audrey Rose är bokens hjältinna och huvudkaraktär. Hon står helt klart ut bland bokens galleri med karaktärer med sin fascination med döda kroppar och viljan att dissekera. Som sin farbrors lärling möter hon Thomas Cresswell, hans andra lärling, en ung man som har samma intresse för döda kroppar som Audrey Rose (den meningen kan verkligen misstolkas). En av mina favoritsaker med Stalking Jack the Ripper var förhållandet mellan dessa två karaktärer. Det var så mycket sass mellan dem att jag inte kunde låta bli att skratta flera gånger om. Men jag gillade också hur förhållandet utvecklades från rivaler till allierade.

När det kommer till själva handlingen som centrerar kring Audrey Rose och Jack the Ripper, gillar jag hur Maniscalco vävde ihop dem och, ärligt talat, chockade mig med sina tvister. Jag gillade även hur Maniscalco inte skyggade för obehagliga detaljer. Det var flera gånger som jag blev illa till mods när bla mordscener beskrevs. Ironiskt nog gjorde denna bok att jag letade upp en dokumentär om Scotland Yard på Netflix och då fick jag en liknande upplevelse. Det är intressant när en författare lyckas pricka in detaljer historiskt så bra som Maniscalco lyckades i Stalking Jack the Ripper.

När jag hittar en sådan författare som Kerri Maniscalco bevakar jag dem som en hök i väntan på deras nästa bok. Som det ser ut kommer Stalking Jack the Ripper-serien att bestå av fyra böcker och jag kommer ytan tvekan läsa dem alla.


Andra delar i serien:
1. Stalking Jack the Ripper
2. Hunting Prince Dracula
3. Escaping from Houdini
4. Unititled

1 kommentar:

  1. Nu blev jag nyfiken. Denna bok skall jag kika närmare på.

    SvaraRadera