onsdag 8 juli 2015

The Wicked + The Divine Vol 1: The Faust Act

The Wicked + The Divine Vol 1: The Faust Act av Kieron Gillen m. fl.
Serie: The Wicked + The Divine #1
Sidantal: 144
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor


The Wicked + The Divine: The Faust Act var för ett tag sedan något som syntes i nästan varje engelsk book haul jag såg på youtube, vilket såklart gjorde mig väldigt nyfiken! Sedan när jag läste om handling som involverar reinkarnationer av gudar så blev jag ännu mer intresserad, eftersom jag älskar alla historien med gudar. Det är något av ett guilty pleasure (fast utan guilty-delen).

Jag gillar verkligen konceptet med gudar som reinkarnerar och bara lever under två år, speciellt med tanke på gudarna i berättelsen är från flera hörn i världen och det inte alltid är så lätt att lista ut vem som är vem av gudarna. Ibland är det uppenbart, ibland inte. Karaktärsmässigt är är Lucy (aka Lucifer) min favorit, för hon är så himla cool! Karismatisk och lite udda är hon helt klart en av seriealbumets bästa karaktärer.

Något annat jag gillar med seriealbumet var illustrationerna och färgläggningen. Det var riktigt starka färger och illustratören har skapat flera scener som verkligen tar andan ur en.

Tyvärr hade jag dock lite svårt att förstå en (ganska viktig) del av berättelsen, och det är vilken roll historiens huvudkaraktär spelar in i allt det här. Är hon bara en tjej som dras in i det? Eller kommer hon att ha en större roll? Det borde egentligen inte störa mig, men jag kom mig själv hela tiden under läsningen med att tänka på det.

Det här seriealbumet blev på en gång en stor hit hos mig! Älskar berättelsen, illustrationerna och karaktärerna, och jag kan bara hoppas på att nästa del i serien kommer vara lika bra!


Det bästa med boken: konceptet och illustrationerna.
Vad jag blev besviken på: saknaden av bakgrundsinformation.

Andra böcker i serien:
1. The Faust Act
2. Fandemonium

Kolla även in dessa coola kapitel-bilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar