måndag 20 juli 2015

Huset mittemot

Huset mittemot av Alex Haridi
Sidantal: 368
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 2/5 stjärnor


Ibland undrar jag varför en läsare inte klickar med en bok. Jag har kommit fram till att det kan bero på väldigt många olika saker; som tiden boken läses, berättarröst, handling, klichéer, språk etc etc. Huset mitetmot var en bok jag inte klickade med.

Den främsta orsaken var faktiskt handlingen, jag förstod helt enkelt inte vad boken i slutet handlade om. Joel och Kalles vänskap? Familjeförhållanden? Ett mysterium? Jag fick aldrig något grepp om vad, för boken innehåller allt det och mycket mer. Och även om jag gillade flera element i den så fick jag som sagt inte något grepp om den.

Något som jag däremot gillade var hur Haridi skrev sina karaktärer som var väldigt sympatiska och djupa. Speciellt gillade jag förhållandet mellan Sofia och Joel samt vänskapen mellan Joel och Kalle. Att skriva om förhållanden var Haridi väldigt bra på.

Det är alltid tråkigt när jag inte gillar en bok jag läser, men jag försöker alltid hitta något bra med alla böcker - och jag hittade några med Huset mittemot. Men det var inte tillräckligt, för i slutet tycker jag bara att boken är okej.


Det bästa med boken: karaktärerna och berättarrösten.
Vad jag blev besviken på: att jag inte klickade med boken.

Tack till Bonnier Carlsen för recensionsexemplaret!

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag har en tävling på min blogg om du skulle vilja vara med :)

    http://minfantasyvarld.blogspot.se/2015/07/tavling.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, men jag äger reden den boken. :)

      Radera