söndag 2 mars 2014

Utveckling eller är det bara jag som har tappat lusten?

Har ni någon gång i era liv kommit fram till att ni börjat göra något annorlunda? Att någonting ni har varit bra på (måla, prata eller vad som helst) och sedan helt plötsligt så börjar det kännas lite (i brist på bättre ord) awkward.

Jag har märkt det med mitt skrivande under den senaste månaden, jag har inte alls lika lätt för att börja skriva en recension eller att kunna skriva ett sammanhängande längre inlägg. Och det oroar mig lite faktiskt, för jag älskar att skriva! Att kunna sätta ord på saker och uttrycka mig på ett olika sätt! Innerligt hoppas jag på att det bara är en period, lite grann som en lässvacka - fast istället för att ha inte ha någon lust att läsa, så har jag nu ingen större lust att skriva.
Det kan ju också vara så att jag på något undermedvetet sätt har börjat utveckla mitt språk en hel del, att jag längre inte kan nöja mig med att skriva på samma sätt som jag har gjort. Men det är som sagt bara en teori, jag tror lite mer på att jag är i en skrivsvacka (eller inte med tanke på hur mycket jag skriver just nu...)

Har ni upplevt något liknande? Eller vet ni något som kanske kan hjälpa mig med detta dilemma? Tar emot alla råd och tips ni har!!

4 kommentarer:

  1. Hej Cecilia!

    Vilket fint och personligt blogginlägg. Jag kan absolut känna igen mig i det du skriver, och liksom du tror jag att det handlar om någon slags "skrivsvacka". Denna eventuella svacka kan mycket väl vara en negativ konsekvens av att du hela tiden utvecklar ditt språk och ditt sätt att uttrycka dig på i skrift. Det är givetvis något positivt att du utvecklas som skribent, make no mistake, men det kan, som du nu själv har märkt, också fungera hämmande så till vida att man velar fram och tillbaka om minsta lilla stavelse; att allt ska vara perfekt eller på ett speciellt sätt - vilket självfallet kan förta glädjen i att skriva "från hjärtat" om saker och ting som ligger en nära. Men som tur är, är det en svacka. Och svackor är temporära, inte sant? Jag tror, eller nej, jag vet, att du kommer återfinna din skrivglädje, och när du gör det kommer du att ha utvecklats både som människa och som skribent.

    Keep it up!

    /Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för ditt svar Fredrik! Känner mig redan mycket bättre! :D

      Radera
  2. Jag har flera gånger känt att jag inte skriver lika bra som jag gjorde förut, men sedan insett att det mer eller mindre inte stämmer. Jag tror att du bara har en liten svacka och att den kommer att försvinna snart. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att veta att jag inte är den enda! :))

      Radera