torsdag 6 mars 2014

The Throne of Fire & The Serpent's Shadow

The Throne of Fire & The Serpent's Shadow av Rick Riordan
Serie: The Kane Chronicles #2-3
Sidantal: 452 // 406
Utgiven: 2011 // 2012
Språk: Engelska


Handling: (för The Throne of Fire)
Ever since the gods of Ancient Egypt were unleashed in the modern world, Carter Kane and his sister Sadie have been in trouble. As descendants of the House of Life, the Kanes have some powers at their command, but the devious gods haven't given them much time to master their skills at Brooklyn House, which has become a training ground for young magicians.

And now their most threatening enemy yet - the chaos snake Apophis - is rising. If they don't prevent him from breaking free in a few days' time, the world will come to an end. In other words, it's a typical week for the Kane family.

To have any chance of battling the Forces of Chaos, the Kanes must revive the sun god Ra. But that would be a feat more powerful than any magician has ever accomplished. First they have to search the world for the three sections of the Book of Ra, then they have to learn how to chant its spells. Oh, and did we mention that no one knows where Ra is exactly?


Bedömning & Tankar:
Har ni någon gång tänkt på att en läsupplevelse förändras från varje bok man läser? Till och med när man läser om dem? Man uppfattar nya detaljer i texten, relaterar mer till berättelsen och trots att man kanske redan har läst om en bok tusentals gånger så blir den bara bättre för varje gång som går!

Jag läste The Throne of Fire och The Serpent's Shadow för första gången ungefär för 2 år sedan, men de är minst lika bra nu som de var då. Jag fängslas fortfarande av all mytologi med gudar, varelser och magi - speciellt tycker jag om att böckerna handlar om egyptiskt mytologi, något som jag inte har så stora kunskaper i. Böckerna är en perfekt balans med fakta, spänning och verklighetstrogna relationer.

En av mina favoritdelar med serien är förhållandet mellan Carter och Sadie. Det är så sällan jag får läsa om syskon, så jag slukade i mig allt som Riordan skrev om dem! Jag älskar hur lojala de är mot varandra, att de faktiskt tror så mycket på varandra trots alla situationer de hamnar i - det får mig att uppskatta mina egna syskon eftersom de är precis likadana (eller något i den stilen iaf).
“Maybe—just maybe—Sadie had my best interests at heart. (I just caught her making faces at me, so maybe not.)” - Carter, The Serpent's Shadow
Det finns inte tillräckligt med ord för att beskriva hur mycket hela den här serien har betytt för mig - jag kan bara hoppas att ni också kan ge den en chans och att ni kommer gilla den!

Betyget för båda böckerna blev:



Det bästa med böckerna: Riordans skrivsätt och bokens spännande element.
Vad jag blev besviken på: Att det inte finns fler böcker i serien!

Andra delar i serien:
1. The Red Pyramid
2. The Throne of Fire
3. The Serpent's Shadow

4 kommentarer:

  1. Wow, vad läcker bilden var! Jättesnygg! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst The Red Pyramid i den här serien men tycker väldigt mycket om den och ser fram emot att läsa de andra delarna i serien!
    Jag älskar Riordans berättarstil och att det finns så mycket humor mitt i allt det allvarliga, och han har verkligen lyckats med att blanda mytologi med vår moderna värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du verkligen något att se fram emot i dessa två böcker! :D

      Radera