måndag 24 mars 2014

Besttjusaren I-II

Besttjusaren: Stridsormarna & Kungsbestarna av Nahoko Uehashi
Serie: Besttjusaren #1-2
Sidantal: 240 // 255
Utgiven: 2009 // 2011
Språk: Svenska


Handling:
Elin växer upp i stridsormsskötarnas by, men hennes fridfulla liv slås i spillror när hennes mamma avrättas,
anklagad för att ha dödat stridsormar som hon skötte om. Elin slängs ut i en värld fylld av vidunderliga och
fascinerande varelser, intriger och maktspel.


Bedömning & Tankar:
Efter att i flera månader ha stått i min bokhylla, så bestämde jag mig äntligen för att äntligen läsa Besttjusaren. Och nu efter att jag har läst ut dem, så förstår jag inte varför jag inte gjorde det tidigare! Båda böckerna gick över alla mina förväntningar!

Jag älskade hur välskrivna böcker är och hur Uehashi tar sin tid med att berätta Elins berättelse. I vanliga fall så skulle jag nog tycka att en sådan bok är långdragen, men det var så mycket utveckling av karaktärer och detaljrika beskrivningar att jag inte kunde släppa böcker med händerna!

Att handlingen sedan utspelade sig i ett asiatiskt land (gissar på Japan, men är inte riktigt säker) gör den bara ännu mer läsvärd. För det är en helt ny kultur att lära ifrån, ett nytt levnadssätt man läser om och det gör de här böckerna i mina ögon väldigt unika.

Jag rekommenderar verkligen den här serien varmt!


Det bästa med boken: De underbara detaljrika beskrivningarna.
Vad jag blev besviken på: Spoiler [Slutet var lite för abrupt för min smak.]

*Tack till Ordbilder Förlag för recensionsexemplaren! 

1 kommentar:

  1. Just någon dag eller två efter att ni skrev recensionen meddelades det på Bologna bokmässan att Nahoko Uehashi fick H.C. Andersen-medaljen:
    http://www.mynewsdesk.com/se/pressreleases/aarets-h-c-andersen-medalj-gaar-till-nahoko-uehashi-977252

    SvaraRadera