måndag 3 februari 2014

Serierecension: Lou!

En serierecension på bok 2-6 i serien Lou!
2. Sommarblues, 3. Busskyrkogården, 4. Förälskelser, 5. Laser Ninja, 6. Kristallåldern

Sommarlov!! En tvåveckors lång vistelse hos mormor väntar Lou och hennes mamma. Detta betyder för mamma att återuppliva sitt gamla rum och utstå upprivande gräl med sin ständigt kritiserande moder. För Lou väntar endast lera, brysselkål (Blä!) och ingen täckning på mobilen. En mardröm för båda två! Men sommarlovet blir ändå skapligt till sist. Lous mamma gör upp med sin sedan skoltiden gamle plågoande Uran Vittenlös. Lou blir vän med Paul en kille från trakten som komponerar egna Hawaiilåtar. Och väl tillbaka i stan väntar Richard och även Lou får sig en lycklig överraskning. (handlingen på andra boken, Sommarblues.)

I början av min läsning om Lou så föll jag för hur söta och roliga seriealbumen var. Men efter den första läsningen så varierade albumen väldigt mycket, och inte alltid till det bättre. Jag skrattade inte lika mycket åt handlingen, istället blev jag lite irriterad och otålig på karaktärerna och på sättet de betedde sig på. Något som jag däremot tyckte Neel gjorde väldigt bra med att visa hur Lou växte upp - helt klart ett av de bästa utvecklingar jag har läst!

Själva illustrationerna är väldigt gulliga, och även om de kunde bli lite kantiga ibland så gillade jag dem större delen av tiden. Att de är helt i färg också kändes riktigt lyxigt. =)

Personligen så tyckte jag att den bästa volymen var nr 5, Laser Ninja. För det var för det seriealbumet som jag verkligen fastnade för mest, både för handlingen och dess budskap.

Hela Lou! serien var i helhet en väldigt härligt läsning! Det blev många skratt och till och med en enstaka tår. Rekommenderas!