söndag 25 augusti 2013

School Spirits - Rachel Hawkins

School Spirits (School Sprits #1) av Rachel Hawkins
Goodreads

Genre: fantasy, paranormal, YA
Sidantal: 297
År: 2013

Handling
Fifteen-year-old Izzy Brannick was trained to fight monsters. For centuries, her family has hunted magical creatures. But when Izzy’s older sister vanishes without a trace while on a job, Izzy's mom decides they need to take a break.

Izzy and her mom move to a new town, but they soon discover it’s not as normal as it appears. A series of hauntings has been plaguing the local high school, and Izzy is determined to prove her worth and investigate. But assuming the guise of an average teenager is easier said than done. For a tough girl who's always been on her own, it’s strange to suddenly make friends and maybe even have a crush.

Can Izzy trust her new friends to help find the secret behind the hauntings before more people get hurt?

Bedömning & Tankar
Och Rachel Hawkins fortsätter att leverera fantasiska böcker med massor av spänning och underbara karaktärer! Jag läste tidigare i år Hawkins Hex Hall-trilogi, och eftersom jag bara älskade dem, så var jag ju tvungen att läsa första boken i spin-off serien till den. Vilket jag är väldigt glad över!

School Spirits handlar då om Izzy som man fick träffa första gången i Spell Bound. Jag gillar verkligen henne. Izzy är stark i sig själv, men längtar ändå efter ett vanligt tonårsliv utanför hela "familjeföretaget". Och det faktum att hon aldrig har fått chansen till det, tycker jag är lite sorglig - och lite roligt, när hon väl får chansen genom sitt uppdrag på Mary Evans High. Att hon lär sig allt om tonårsliv från tv-serier som hon tittar på tillsammans med Torin. Haha, var för roligt alltså!

De andra karaktärerna var också riktigt bra, och speciellt gillade jag Dex. Han var den typ av person där förstaintrycket inte alls stämde över med verkligheten. Och tro mig, mitt förstaintryck av honom var ganska pinsamt, så pinsamt att jag inte ens vill berätta om det!! Men det blev faktiskt bättre när man väl hade lärt känna honom mer, och då blev han snabbt en av mina favoritkaraktärer i boken!

Man blev aldrig uttråkad av School Spirits, det hända något i varje kapitel och det var lagom mycket drama, action, romans, läskigheter och skratt för att man ska vilja läsa den till sista sidan. Helt klart ett måste-läsa för alla som älskade Hex Hall!

Favoritkaraktär: Dex
Bästa del/scen: när Izzy kollade på tv-serier



Citat
“You knocked out Ben McCrary?' he asked, eyes wide.
'It was an accident,' I said again. 'I threw the ball harder than I meant to.'
Dex burst into laughter. 'Oh my God, that is the greatest thing I've heard all week. You are my new hero.'
Squinting at me, he leaned in and said, 'Serious, I might actually be in love with you now. Would it be awkward if we made out?”


“I had always been proud of my mom. So she’d never back cookies, or sew a Halloween costume, but she could fight monsters. She was tough and smart, and maybe she didn’t read bedtime stories, but she had taught me to defend myself against the things that lurked under beds.” 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar