torsdag 31 januari 2019

Månadsrapport Januari -19

Vad jag har läst under januari 2019!

IMG_3372

Holy macaroni vilket månad januari har varit! Jag hade en riktigt rivstart de två första veckorna med uppsats, hemtenta och opponering i skolan, vilket gjorde att aldrig fick den där känslan av "nu har det nya året börjat!". Jag körde bara på som vanligt och det var först när vårterminen började i mitten av månaden som jag kunde börja tänka på vad jag skulle vilja göra under 2019. ^^ Just nu är jag inne på kandidatkursen för litteraturvetenskap och vårens stora mål är att klara av att skriva min kandidatuppsats, men jag kommer skriva mer om det senare!

Läsningen under månaden har gått lite fram och tillbaka. Det har blivit en hel del läsning via min Kindle app på mobilen, men nu börjar jag få svårt att hitta böcker där. Vilket är riktigt tråkigt, då det är ganska smidigt när jag pendlar. Men samtidigt har jag massvis med fysiska böcker i mina bokhyllor som behöver läsas så kanske ska se det som tur i oturen? Haha! Vad gäller mina läsmål avslutade jag inga serier eller pricka av någon av mina hyllvärmare, men jag är on track för mitt Goodreads reading challenge.

MÅNADENS STATISTIK
Antal sidor: -
Lästa seriealbum/bilderböcker/noveller/manga: 1
Lästa böcker: 10
Omläsningar: 1

Goodreads Reading Challenge: 1/150

Påbörjade serier: -
Avslutade serier: -
  1. Ramona Blue av Julie Murphy
  2. Världens räddaste hund av Charlotte Cederlund, Maya Jönsson (bilderbok)
  3. Vicious av V. E. Schwab
  4. The Song of Achilles av Madeline Miller
  5. The Fork, the Witch, and the Worm av Christopher Paolini
  6. Hexbreaker av Jordon L. Hawk
  7. Hexmaker av Jordan L. Hawk
  8. Hexslayer av Jordan L. Hawk
  9. Akata Witch av Nnedi Okorafor
  10. Fire & Heist av Sarah Beth Durst
  11. Älskaren av Marguerite Duras

--------------------------------------------------------------------------------

BÄSTA
The Song of Achilles av Madeline Miller
Miller sätter sin egen spinn på Iliaden och fick mig att storgråta efter att jag hade läst ut den.

FAVORIT
Akata Witch av Nnedi Okorafor
En helt fantastiskt berättelse men lite snabba vändningar.

BESVIKELSE
Älskaren av Marguerite Duras
Jag kan klara av berättelser utan en kronologisk handling, men Duras skriver för mycket fram och tillbaka i tiden. Bra bok, men kommer nog behövas läsas om några gånger för att få in alla detaljer.

FAVORIT OMSLAG

31449227

--------------------------------------------------------------------------------

PLANER FÖR NÄSTA MÅNAD

Som det är just nu känns februari som en månad som bara kommer swisha förbi. Än så länge har jag inte något speciellt planerat förutom massvis med skolarbete. Vem visste att kandidatkursen var så här teoritung?

Men det kanske skulle kunna vara en bra månad att fixa upp några vanor? De senaste veckorna har varit helt uppochner med dålig sömn och mycket i sista minuten. Vilket är något jag behöver fixa asap innan det går för långt. Ska fundera på en plan of action och börja med några enkla saker.

Hur har januari varit för er? =)

1 kommentar:

  1. Vilken bra start på året du haft. För mig har det varit likadant. Fick en hel del böcker lästa.

    SvaraRadera