söndag 11 mars 2018

Länkkärlek - vecka 10

En typ av inlägg jag tänker kan vara kul för alla som läser det - för vem älskar inte lite länkar från den gångna veckan? Lite blandat med nyheter (både gamla och nya), blogginlägg, videos, artiklar och mycket mer. Självklart handlar alla länkar på något sätt om böcker, eller är på annat vis väldigt viktiga!

36408043Vårens utgivningar är i full gång, men många av de läsningar jag ser fram emot kommer först släppas i april och framåt. Bland dem så finns Cassandra Clares nya omgång med noveller som kommer släppas fram till att Queen of Air and Darkness kommer ut i december. Det är totalt åtta noveller och den första kommer ut den 10 april! Mer om handlingarna, titlarna och releasedatum hittar ni här. Är det någon mer än jag som ser fram emot dessa?

En hemsida med topplistor för sålda/lyssnade böcker/ljudböcker har gått online. Sidan heter Boktopplistan för den som vill ha lite inspiration för sitt läsande. Dock tycker jag att det är synd att de har samlat barn- och ungdomsböcker under en enda kategori under "böcker" och att topplistorna för "pocket", "ljudböcker" och "e-böcker" bara har en topplista var.

Jag hittade den här artikeln som heter Writing Woman Characters as Human Beings av författaren Kate Elliot och den är utan tvekan det bästa jag har läst på länge. Elliott tar främst upp hur författare kan skriva just kvinnliga karaktärer, men hon tar även upp punkter kring förutfattade meningarna och att vara verklighetstrogen. En nyttig text för alla att läsa enligt min åsikt. Ni hittar artikeln här. Jag kommer nog själv läsa den många gånger om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar