fredag 19 maj 2017

Storm Glass

Storm Glass av Maria V. Snyder
Serie: Glass #1
Sidantal: 504
Utgiven: 2009
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

34528620462_70873f2170_o

Det var under 2013 som jag läste min första bok av Snyder, vilket var när Giftet (eng. Poison Study) kom ut. Jag fastnade direkt för världen och karaktärerna, och har sedan dess läst fram till bok 5 i Study-serien. Storm Glass är en uppföljningsserie men följer Opal Cowan istället för Yelena Zaltana.

Ungefär fyra år har gått sedan händelserna i Giftet och Opal är nu en magikerstudent på Citadellet i Sitia. Med sin magiska dragning till och kunskap om glas har Opal mött på både motstånd och framgång i sin skolgång, men allt förändras när hon får komma med på ett uppdrag till Stormdansarna som kan avgöra hela Sitias framtid.

Jag har något av en förkärlek till serier med uppföljare och föregångare som utforskar mer av en författares värld. Med Opals berättelse utforskas mer av Sitias klaner som det inte skrivs så mycket om i tidigare böcker, samtidigt som Snyder tar upp lösa trådar.

När det kommer till Opal som karaktär tycker jag att hon är väldigt sympatisk. Hon är inte den mest självsäkra och mycket från hennes systers död och vad hon (Opal) blev utsatt för hänger fortfarande kvar som ett mörk moln över henne. Det är många inre konflikter och hon litar inte helt på sig själv. Av flera anledningar var härligt att läsa om en person som Opal. En karaktär som (vid sin introduktion, kan såklart ändras senare i berättelsen) inte är något Utvald eller har ett Uppdrag. Storm Glass är till en stor del en vardagsskildring om Opals liv.

Språket flyter på och är lättläst, vilket passar bra då handlingen rör sig snabbt framåt. Det gör det lättare att ta in än om den skulle ha släpat sig fram.

En del av boken jag hade problem med var vissa av Opals förhållanden (Spoilers!) [triangeldrama! När kommer de ta slut?!] - vilket jag hoppas kommer tonas ner i resten av serien. För jag är så himlans trött på att just det ska finnas med i så många ungdomsböcker!!

Sammanfattningsvis är det inte mycket jag ogillar hos Storm Glass och jag tycker Opal är en karaktär med massor med potential.


Det bästa med boken: Opal och handlingen
Vad jag blev besviken på: spoiler! [triangeldramat]

Andra delar i serien:
1. Storm Glass
2. Sea Glass
3. Spy Glass
3.5. Shattered Glass

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar