onsdag 17 maj 2017

Glided Cage

Glided Cage av Vic James
Serie: Dark Gifts #1
Sidantal: 368
Utgiven: 2017
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

IMG_2855

Jag läste Glided Cage för min fantasybokcirkel och jag erkänner att den fascinerar mig lite. När jag först läste beskriven tänkte jag fort på Red Queen (sv. Röd drottning) av Victoria Aveyard vad gäller samhällsuppbyggnaden, men det visade sig snart inte alls stämma med hur själva boken egentligen var.

Handlingen utspelar sig i en parallellvärld till vår egen värld i Storbritannien. Samhället är uppbyggt av en aristokratiskt klass med förmågor som styr allt, och en klass där alla andra i landet under en tio års period ger upp alla sina rättigheter och blir slavar i samhället. Boken följer två familjer, en från båda sidorna i samhället, och hur de genom händelser knyts samman.

Det finns flera saker jag fastnade för och en del saker jag hade lite svårt med. Vad jag gillar med Glided Cage är hur effektfullt James använder sitt språk för att bygga stämning och effekter. Vid flera tillfällen blev jag så berörd att jag faktiskt var tvungen att pausa läsningen för att lugna ner mig.

Vad gäller karaktärerna fastnade jag mest för Silyen, för jag visste aldrig vart jag hade honom under läsningen och det blev extra spännande då! Vad jag hade svårt för var att det var så många karaktärer att följa. Det var några som inte riktigt fick utrymme och jag hade gärna velat ha allt fler detaljer, men samtidigt var de välutvecklade och tredimensionella.

På vissa sätt är Glided Cage klyschig men samtidigt är den unik i och med sitt språk och sina karaktärer. Jag får se om jag plockar upp nästa bok i serien.


Det bästa med boken: karaktärerna och språket.
Vad jag blev besviken på: bristen av detaljer.

Andra delar i serien:
1. Glided Cage
2. Untitled
3. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar