måndag 5 januari 2015

United We Spy

United We Spy av Ally Carter
Serie: Gallagher Girls #6
Utgiven: 2013
Sidantal: 296
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


Då har jag avslutat ännu en serie av Carter (utöver Gallagher Girls så har jag läst serien Heist Society) och jag måste verkligen säga att det har varit en riktigt omtumlande resa! Som läsare har jag fått följa Cammie & Co genom alla möjliga äventyr och nu när jag har läst United We Spy är jag lite ledsen över att den är över.

Att läsa om spioner är bland det bästa jag vet. Främst för de (oftast) annorlunda karaktärerna, resorna runt om i världen och så klart de häftiga apparaterna! Gallagher Girls har alla de här ingredienserna plus en massa annat som gjorde att jag blev lite kär i serien. Jag måste dock säga att United We Spy för mig inte var den bästa boken i serien, men den är helt klart en av de bättre!

När jag läser en serie så förväntar jag mig lite att varje bok ska göra den bättre, och därför gillar jag författarna som hittar på nya tvister och låter sina karaktärer jobba lite för att nå sina mål. Carter gjorde precis detta i femte boken, Out of Sight, Out of Mind, vilket gjorde den till min favorit i hela serien. Men i United We Spy kändes det som om karaktärerna hade missat lite av den där utvecklingen de hade gått igenom i förra boken.

Men även om jag missade några saker i boken så tyckte jag ändå väldigt mycket om den. För den hade ett riktigt bra slut och jag faller som vanligt för Cammie berättarröst. Jag blev till och med tårögd på vissa ställen (speciellt under Liz tal!) och jag kan nog egentligen inte önska mer från en bok.

En bra sista bok på en bra serie. Rekommenderas!


Det bästa med boken: Cammies berättarröst och avslutningen
Vad jag blev besviken på: bristen på utveckling

Andra delar i serien:
1. I'd Tell You I Love You, But Then I'd Have To Kill You
2. Cross My Heart and Hope to Spy
3. Don't Judge a Girl by Her Cover
4. Only the Good Spy Young
5. Out of Sight, Out of Time
6. United We Spy

Mellanböcker:
5.5. Double Crossed
6.5. A Gallagher Wedding

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar