måndag 19 januari 2015

Amulett: Flykten från Lucien

Amulett: Flykten från av Kazu Kibuishi (eng. Amulet: Escape from Lucien)
Serie: Amulett #6
Sidantal: 213
Utgiven: 2014
Språk: Svenska
Betyg: 3.5/5 stjärnor


Sjätte delen av Amulett och vad tycker jag om den? Den var helt fenomenal!

Kibuishi fortsätter att imponera med sina underbara illustrationer och unika världsuppbyggnad med karaktärer som verkligen nästlar sig in i mitt hjärta. Det finns gråtfärdiga och roliga ögonblick i den här boken och den är helt klart en av mina favoriter i serien.

Något som jag verkligen gillade med Amulett: Flykten från Lucien var att Kibuishi utvecklade handlingen så mycket. Jag kunde faktiskt se framför mig hur situationen förändrades på bara några sidor, och i slutet var allting helt förändrat i jämförelse med början. Jag gillade speciellt hur han har lagt till nya element i form av profetior, återseenden av gamla karaktärer och stora robotar (för jag tycker för ögonblicket att robotar gör vilken bok som helst bättre att läsa).

Även om jag gillade illustrationerna och uppskattade utvecklingen av handlingen, så märkte jag att det var mycket jag hade glömt bort. Till exempel så har jag glömt bort varför Max är som han är, varför just den karaktären inte är med längre osv. Det gjorde att vissa delar av berättelsen bara bestod av stora frågetecken, vilket i sin tur gjorde att jag tappade läslusten för boken en del, tyvärr.

Amulett: Flykten från Lucien har verkligen varit en av mina favoritvolymer i hela Amulett serien! Rekommenderar varmt!


Det bästa med boken: bilderna och handlingen!
Vad jag blev besviken på: att jag hade glömt bort en hel del från tidigare delar, och därför hade lite svårt att hänga med i handlingen.

Andra delar i serien:
1. Stenväktaren
2. Stenväktarens förbannelse
3. Molnsökarna
4. Det sista rådet
5. Älvprinsen
6. Flykten från Lucien

Tack till Bokförlaget Hegas för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar