fredag 5 december 2014

Röd som blod

Röd som blod av Salla Simukka (finska. Punainen kuin veri)
Serie: Lumikki Andersson #1
Utgiven: 2014
Sidantal: 265
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor


Det är inte ofta jag läser thrillers. Mest för att jag inte klarar av läskiga böcker, för de ger mig bara mardrömmar (om jag nu ens avslutar boken). Men det var något annorlunda med Röd som blod. Den hade sina läskiga stunder, men den innehåller inte bara det. 

Röd som blod handlar om tjej Lumikki Andersson, som är en gymnasieelev i staden Tampere, Finland. En dag snubblar hon av misstag över massor av tvättade sedlar i skolans mörkerrum som har blod på sig. Lumikki vet inte vems blodet är, men det spelar ingen roll, för hon har redan blivit indragen i ett drama som är djupare än hon först tror. 

Handlingen är berättad från flera olika perspektiv, bland annat Lumikki och brottslingarna i berättelsen. Simukka har gjort det väldigt tydligt vem som är vem, så det är lätt att förstå från vilket perspektiv läsaren följer. Min favorit var helt klart Lumikkis, för hennes röst och personlighet kändes så annorlunda. Hon är självsäker, modig och kastar sig in i situationer som känns helt otroliga. 

Jag tror att Röd som blod innehåller något för alla, även för de personer som inte vet vad detta något är. Helt enkelt, så rockar Simukka som författare och jag kan inte vänta på att Rabén & Sjögren släpper nästa del nu i vår! 


Det bästa med boken: att jag som läsare blev så glatt överraskad hela tiden!
Vad jag blev besviken på: att den inte var lite mörkare.

Andra delar i serien:
1. Röd som blod
2. Vit som snö
3. Svart som ebenholts

Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer: