onsdag 31 december 2014

Botten 2014

Och här kommer böckerna som jag har gillat minst i år, komplett 12 stycken. Observera att mitt läsår 2014 har varit riktigt bra, så en hel del av de här böckerna är faktiskt bra. Bara inte lika bra som andra böcker jag har läst i år.


12. Hur du blir en riktigt hjälte av Cressida Cowell
Att läsa samma sak om och om igen är inte så roligt. Cowell använder i stort sett samma mönster för varje bok i den här serien, men utöver är böckerna riktigt roliga att läsa.

11. Don't Judge a Girl by Her Cover av Ally Carter
Boken var bra och rolig att läsa, men den var lite löjlig ibland.

10. Övertalning av Jane Austen
Austen och jag kommer inte överens om dialoger. Hon tycker att de kan vara komplicerade och beskrivande, jag tycker de bara är för långa.




9. Fade Out av Rachel Caine
I en serie på 15 böcker får man räkna med att det finns några mindre favoriter, för mig var Fade Out en sådan bok. Jag upptäckte under läsningen att jag inte alls gillade den lika mycket som de tidigare böckerna i serien, men trots det så är den väldigt snabbläst och rolig på vissa ställen.

8. Vägen hem av Oliver Jeffers
Söt berättelse och fina illustrationer, men det var allt jag tyckte om den här lilla boken. 

7. Touch of Power av Maria V. Snyder
Efter att ha läst Snyders Study serie, så hade jag riktigt höga förväntningar på Touch of Power. Men den hade inte alls samma effekt på mig, och det gjorde mig lite besviken. Tyckte den hade ett intressant koncept och några bra karaktärer, men resten av boken hade jag svårt för.




6. De Utstötta av John Flanagan
Vissa delar av den påminde mig en hel del om filmen How to train your dragon, vilket i sig var ett plus i kanten eftersom jag älskar den filmen! Men boken i själv tyckte jag var lite av en besvikelse (återigen på grund av att det är en spinoff och jag tycker original serien är mycket bättre!).

5. Blodsväktaren av Tessa Gratton
En lite typiskt paranormal romance, vilket jag har läst lite för mycket av för att uppskatta.

4. The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde
Svårt att begripa sig på och lite väl långsam på sina ställen. Hoppade till och med över vissa partier för att jag inte orkade läsa dem.




3. Biomega av Tsutomu Nihei
Provade att läsa de tre första volymerna i den här serien, men utöver Björnen så fastande jag inte mycket för den. För osammanhängande handling och underliga tvister.

2. Ink av Amanda Sun
Vackert omslag, men inte så unik.



1. Kristallåldern av Julien Neel
Av alla böckerna jag har läst i år, så var det bara Kristallåldern som fick två stjärnor i betyg - vilket var det lägsta på hela året. Den höll helt enkelt inte måttet i slutet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar