söndag 23 juni 2013

Beautiful Chaos - Kami Garcia & Margaret Stohl

Beautiful Chaos (The Caster Chronicles #3) av Kami Garcia & Margaret Stohl
Goodreads

Genre: paranormal romance, fantasy, YA

Sidantal: 516
År: 2011

Obs! Se upp för spoilers!


Handling

Ethan Wate thought he was getting used to the strange, impossible events happening in Gatlin, his small Southern town. But now that Ethan and Lena have returned home, strange and impossible have taken on new meanings. Swarms of locusts, record-breaking heat, and devastating storms ravage Gatlin as Ethan and Lena struggle to understand the impact of Lena's Claiming. Even Lena's family of powerful Supernaturals is affected - and their abilities begin to dangerously misfire. As time passes, one question becomes clear: What — or who — will need to be sacrificed to save Gatlin?

For Ethan, the chaos is a frightening but welcome distraction. He's being haunted in his dreams again, but this time it isn't by Lena - and whatever is haunting him is following him out of his dreams and into his everyday life. Even worse, Ethan is gradually losing pieces of himself — forgetting names, phone numbers, even memories. He doesn't know why, and most days he's too afraid to ask.

Sometimes there isn't just one answer or one choice. Sometimes there's no going back. And this time there won't be a happy ending.

Bedömning & Tankar
Då har man kommit ändå till tredje boken i berättelsen om Ethan och Lena, och helt klart så har detta varit den bästa av alla böckerna i hela serien! No doubt!

Ribban höjs ännu en gång med att världen håller på att gå under efter Lenas beslut i slutet av Beautiful Darkness, och på vilket underbart sätt den går under på! Väldigt mycket de sju plågorna a la Egypten.

Som vanligt så drar Garcia och Stohl in en i deras underbara caster-värld! Det finns alltid något nytt att upptäcka och jag vill bara själv kunna gå omkring i det underjordiska biblioteket eller flytta in i familjens Ravenwood stora hus! Tänk bara så fantastiskt det skulle vara där; att bara ändra inredningen så att den passar ens humör, eller Köket som dukar upp en buffé till varje måltid (fast man bör akta sig från att göra Köket upprört, för annars...)!

Oftast när en serie är på 4-6 böcker så brukar alltid 3:e boken vara en stor favorit för mig. För efter allt som händer i tidigare böcker så börjar man äntligen få se vad huvudkaraktärernas förhållande (i det här fallet Ethan och Lena) går för! De är tillsammans om allting dåligt som händer och de stöttar varandra även om de inte alltid är överens om saker. För mig är det alltid det här stadiet av ett förhållande jag vill läsa om, det ger mig så mycket hopp om allt i världen!

Och med det här stycket avslutar jag recensionen, mest på grund av att om jag skriver mer kommer det bara att finnas massor av spoiler - och det vill man ju undvika! ^^

Favoritkaraktär: Ethan

Bästa del/scen: Slutet!
Citat
“I'll love you until the day after forever.” 

“The lonely reality of the truth-that the most important person in your life suddenly ceased to exist. Which on a bad day meant maybe she had never existed at all. And on a good day, there was the other fear. That even if you were a hundred percent sure she had been there, maybe you were the only one who cared or remembered.” 

“I wanted to find a place to hide from all of it, where the nightmares and the rivers and reality couldn't find me. For me, that place was always inside a book.” 

Andra delar i serien:
1. Beautiful Creatures
2. Beautiful Darkness
2.5. Dream Dark
3. Beautiful Chaos
4. Beautiful Redemption

1 kommentar:

  1. Sv: Nu känns det som att jag behöver avsluta serien bara för att se vad jag själv tycker ;) Nej, men jag kommer nog avsluta den mest för att jag inte gillar att ha serier där jag har läst mer än hälften av böckerna sen bara ger upp

    SvaraRadera