tisdag 9 oktober 2012

The Unnaturalists - Tiffany Trent

Titel: The Unnaturalists
Författare: Tiffany Trent
Serie: The Unnaturalists #1
Sidantal: 305
Förlag: Simon & Schuster
År: 2012

Omläsning: nej


Handling (från Goodreads)

Vespa Nyx wants nothing more than to spend the rest of her life cataloging Unnatural creatures in her father’s museum, but as she gets older, the requirement to become a lady and find a husband is looming large. Syrus Reed’s Tinker family has always served and revered the Unnaturals from afar, but when his family is captured to be refinery slaves, he finds that his fate may be bound up with Vespa’s—and with the Unnaturals.

As the danger grows, Vespa and Syrus find themselves in a tightening web of deception and intrigue. At stake may be the fate of New London—and the world.


Bedömning
Första intrycket av ett påverkar resten av läsningen, eller det är iallafall så jag kan känna ibland. Och mitt första intrycket av The Unnaturalists var ett alternativt samhälle där vetenskapen stod i mitten och magin hade förkastas, kasta in lite victorianskt London samt att vetenskap är religionen - så har du en ganska bra bild av hur världen ser i ut boken. 

Att förstå Trents värld tog sin lilla tid, man fick hela tiden information i små bitar som senare byggde upp världen. Det var hela tiden lagom med information blandat med händelser och känslosamma beskrivningar. 

Boken är skriven från Vespa och Syrus perspektiv, av vilka jag gillade Syrus bäst. Var ett tag sedan man hade en kille som favoritkaraktär, men Syrus är en så komplicerad och älskvärd person att jag inte kunde låta bli att gilla honom! Sedan kunde jag heller inte hjälpa att jag blev lite tårögd vid vissa stycken.

En sak jag störde mig på hur en av karaktärerna (jag avslöjar inte vem!) hela tiden bytte alias, vilket hände kanske var 100:e  sida. Det blev väldigt förvirrande, men till slut så fick han äntligen ett namn som man höll sig till. Dock var det lite intressant att se hur han kunde vandra mellan de olika personligheterna. 

En absolut läsvärd och annorlunda bok, och en av mina nya favoriter inom steampunk genren! 

Favoritkaraktär: Syrus

Bästa del/scen: början
Citat: "Darwin and all his apes!"


Betyg


Handlingen 
4/5
Omslaget 4/5

2 kommentarer:

  1. Åh, har den i bokhyllan och ser verkligen framemot att läsa den!

    SvaraRadera