onsdag 17 oktober 2012

Heartless - Gail Carriger

Titel: Heartless
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasol Protectorate #4
Sidantal: 385
Förlag: Orbit
År: 2011

Omläsning: nej


Handling (från Goodreads)
Lady Alexia Maccon, soulless, is at it again, only this time the trouble is not her fault. When a mad ghost threatens the queen, Alexia is on the case, following a trail that leads her deep into her husband's past. Top that off with a sister who has joined the suffragette movement (shocking!), Madame Lefoux's latest mechanical invention, and a plague of zombie porcupines and Alexia barely has time to remember she happens to be eight months pregnant.

Will Alexia manage to determine who is trying to kill Queen Victoria before it is too late? Is it the vampires again or is there a traitor lurking about in wolf's clothing? And what, exactly, has taken up residence in Lord Akeldama's second best closet?

Bedömning
(Innehåller spoilers!)
När man tror att det inte kan hända så mycket mer i en serie så hittar författaren nya sätt att vinkla och locka läsaren att fortsätta trots alla tankar på att författaren inte kan fortsätta som tidigare. Är jag glad att jag hade fel? Jepp, det är jag.


Heartless började väldigt bra och höll ett stadigt tempo genom hela boken, det var inte för långsam eller för fort och slutet hade en väldigt bra avrundning som slutade i en tradition cliffhanger (som verkar finnas i de flesta bra böcker nu för tiden, inte för att jag klagar). 

Som i de tidigare böcker är det Alexia Maccon som händelserna kretsar om, men vad kan man förvänta sig om man är en prenatural? Dock är inte alla problem riktade åt Alexias håll, vilket gjorde det lite extra roligt att läsa. Det är inte ofta man läser om utomstående karaktärers problem så mycket som jag har läst i Heartless.

En av de bästa sakerna med Heartless är att vissa karaktärer får mer uppmärksamhet än tidigare. Både den lunga och sansade professor Lyall och den evigt trogne butlern Flote har mer betydelsefulla roller. Jag bara älskade hur Carriger äntligen börjar väva ihop bitar hon har lämnat i de tidigare böcker - bara säger det, i Heartless får man ett helt annat perspektiv på vissa av karaktärerna.

Jag kunde inte sluta gråta när jag läste om hur det går för Lord Akeldama och Biffy. De är bland mina favoriter i böckerna och man kan inte låta bli att beröras av deras öden. Men jag ska inte säga för mycket om det, så jag slutar här.


Boken var helt klart en av de bättre av Parasol Protectorate böckerna, och jag har inte så mycket negativt att säga om den (förutom cliffhangern, som gör att betyget dras ner 0,1). Jag säger bara att om ni inte redan har läst den, så föreslår jag att ni gör det!

Favoritkaraktär: Alexia

Bästa del/scen: Alla scener mellan Biffy och lord Akeldama

Citat: “I am entirely capable."
"Of what, waddling up to someone and ruthlessly bumping into them?” 



Betyg


Handlingen 4,9/5

Omslaget 4/5

Andra delar i serien:
1. Soulless (sv. Själlös)
2. Changeless (sv. Chanslös)
3. Blameless (sv. Hemlös)
4. Heartless
5. Timeless

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar