fredag 18 mars 2016

3 x Minirec: Perfect Lies, The Calling, The Rising

Perfect Lies av Kiersten White
Serie: Mind Games
Sidantal: 232
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

Jag har en del problem när jag började läsa Perfect Lies eftersom jag inte kom ihåg så mycket från Mind Games. Men efter ett tag började jag komma ihåg delar och lyckligtvis så fick jag också en del ledtrådar från själva handlingen - så jag kunde hänga med i vad som hände och vilka alla karaktärer var.

Perfect Lies handlar om systrarna Fia och Annie, som båda har övernaturliga förmågor och är med en organisation som utnyttjar deras krafter. Annie har lyckats fly från dem, men Fia är kvar - allt för att kunna ta ner organisationen från två håll. Men samtidigt försöker Annie gör allt för att förhindra en syn hon har haft, en syn där Fia dör.

Allt som allt tyckte jag att Perfect Lies var en helt okej bok med bra karaktärer och ett intressant koncept. Men jag saknade ett större djup i handlingen.


Det bästa med boken: konceptet.
Vad jag blev besviken på: att jag saknade ett djup i handlingen.

Andra delar i serien:
1. Mind Games
2. Perfect Lies

Mellanböcker:
0.5. Annie and Fia

----------------------------------------------------------------------------

The Calling av Kelley Armstrong
Serie: Darkness Rising #2
Sidantal: 326
Utgiven: 2012
Språk: Engelska
Betyg: 2.5/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

The Calling fortsätter där The Gathering slutade, i en helikopter och som fortsätter med att bokens huvudkaraktärer är på rymmen från skurkarna som vill använda deras krafter. Jag tycker att bokens handling påminner alldeles för mycket om Darkest Power-serien, det blev bara upprepningar och tyckte även att det gick långsamt under läsningen.

Men trots att jag inte gillade boken så mycket tyckte jag om karaktärerna, konceptet och språket. Armstrongs böcker läser jag ut ganska fort och The Calling är inget undantag. Dessutom gillade jag slutet och kopplingen till Darkest Power-serien! Tror helt klart på att sista boken kommer bli den bästa boken i serien.


Det bästa med boken: karaktärerna.
Vad jag blev besviken på: upprepningar och att det gick långsamt under läsningen.

Andra delar i serien:
1. The Gathering
2. The Calling
3. The Rising

Mellanböcker:
1.5. The New Guy
3.1 Atoning

----------------------------------------------------------------------------

The Rising av Kelley Armstrong
Serie: Darkness Rising #3
Sidantal: 407
Utgiven: 2013
Språk: Engelska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

Som jag hoppades så blev The Rising min favoritbok i serien. Mycket mer händelser, inte ett tråkigt ögonblick och ett kärt återseende av karaktärer.

Det jag gillar bäst med den här boken är hur bra Armstrong knyter ihop handlingen för både den här serien samt för Darkest Power-serien. Jag fick svar på mina frågor och även om slutet har utrymme för en fortsättning är jag nöjd med hur det slutade.

Något jag skulle vilja ha haft lite mer från den här serien är Mayas förmåga att skifta form. Jag gillar konceptet med att byta skepnad till olika djur och då Maya inte är en varulv är det lite extra spännande, speciellt då det också har en koppling till Amerikas ursprungsbefolkning.

Allt som allt är jag nöjd med hur Armstrong avslutade den här serien och att knöt ihop handlingen på ett bra sätt. Jag kommer helt klart hålla utsikt efter fler böcker av henne i framtiden!


Det bästa med boken: slutet.
Vad jag blev besviken på: att Mayas förmåga inte fick mer fokus.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att Armstrong vet hur en serie ska avslutas!

Andra delar i serien:
Se ovan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar