tisdag 29 mars 2016

3 x Minirec: Dinosaga, Tom Sawyer, The Wonderful Wizard of Oz

Dinosaga av Tomb Svalborg, Mirjam Löfgren
Sidantal: 64
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Dinosaga är ett seriealbum som handlar om dinosaurien Kroo som växer upp hos växtätarna, trots att han själv är köttätare. Det skapar många konflikter mellan honom och de andra dinosaurierna och Kroo har svårt att hitta vänner på grund av det.

Jag tycker att Dinosaga är ett väldigt fint seriealbum med illustrationer som verkligen lyfter fram handlingen. Kroo är en sympatisk karaktär som jag tror att många läsare kan känna igen sig. Rekommenderas!


Det bästa med boken: handlingen.
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att vart annars kan du läsa om dinosaurier med problem du kan relatera till?

-------------------------------------------------------------------------------

Tom Sawyer av Mark Twain, Tom Mucci (seriealbum)
Serie: All-Action Classics #2
Sidantal: 128
Utgiven: 2009
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

Det här är ett seriealbum som är baserat på klassikern Tom Sawyer (eller The Adventures of Tom Sawyer). Den handlar om pojken Tom Sawyer som är en av stadens rackarungar och ställer till mycket besvär för sig själv och andra.

Jag blev faktiskt glatt överraskad av Tom Sawyer. Den räknas som klassiker och på grund av det trodde jag att jag inte skulle gilla den - vilket inte är fallet. Jag gillade att läsa om Toms äventyr med hans vänner och hans förhållanden till de andra i staden. Det är många detaljer och äventyr med i handlingen och de funkar riktigt bra som seriealbum.


Det bästa med boken: handlingen och illustrationerna.
Vad jag blev besviken på: inget direkt, den var ett bra seribraealbum.

Varför jag rekommenderar den här boken: för att om en har svårt för klassiker passar detta seriealbum väldigt bra istället!

Andra böcker i serien:
1. Dracula
2. Tom Sawyer
3. The Odyssey
4. The Wonderful Wizard of Oz

-------------------------------------------------------------------------------

The Wonderful Wizard of Oz av L. Frank Baum, Ben Caldwell
Serie: All-Action Classics #4
Sidantal: 128
Utgiven: 2002
Språk: Engelska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Ännu ett seriealbum baserat på en klassiker, denna gång av L. Frank Baum med The Wonderful Wizard of Oz som handlar om flickan Dorothy som en dag blir svept iväg av en tornado till landet Oz. Där måste hon resa till Smaragdstaden och hitta den store Trollkarlen för att få hjälp att komma hem igen.

Jag har genom mitt liv sett flera adaptioner på The Wonderful Wizard of Oz, så jag visste vad som skulle hända osv, men det som överraskade mig var hur mycket jag faktiskt gillade berättelsen. Den är underhållande och bedårande, och tillsammans med de färgglada illustrationerna är den ett av mitt favorit seriealbum i min bokhylla. Rekommenderas varmt!


Det bästa med boken: berättelsen.
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den är hur rolig och gullig som helst! Samt för att vara klassiker är den inte så pjåkig. 
Andra delar i serien:
Se ovan.

1 kommentar:

  1. Missa inte att det just nu pågår en tävling på min blogg :)

    SvaraRadera