tisdag 10 november 2015

Half Bad - Det mörka ödet

Half Bad - Det mörka ödet av Sally Green (eng. Half Wild)
Serie: Half Bad Trilogy #2
Sidantal: 350
Utgiven: 2015
Språk: Svenska
Betyg: 5/5 stjärnor!

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


Läste ju Half Bad - Ondskans son tidigare i år och gillade den väldigt mycket. Nu har jag läst uppföljaren Half Bad - Det mörka ödet  och jag blev helt upp över öronen förälskad i den!

Den här boken tar upp handlingen direkt där första boken slutade, med Nathan på egen hand och på jakt efter Gabriel och Annalise. Samtidigt under letandet kommer han i kontakt med rebellerna som är en grupp som försöker störta regeringen i England som styrs av vita häxor. Samtidigt som det händer upptäcker Nathan allt mer av sin kraft som han fick av sin pappa och hur han ska hantera sina känslor.

Det som verkligen griper tag i mig som läsare var hur Green skriver. Eftersom hon skriver ifrån Nathans PoV får jag väldigt mycket insyn i hur han tänker och reagerar, och på något sätt går det inte att inte ha sympati för honom. Ibland är han så naiv och gullig att jag kan glömma bort alla andra blodiga och våldsamma detaljer med honom. Han är helt klart en väldigt komplex karaktär och Green låter honom skina på bästa sätt.

När det kommer till min favoritkaraktär i boken så måste jag säga Gabriel - bara för att han är Gabriel. Jag förundras över han tro i Nathan och hur han alltid står på hans sida oavsett vad. (I want a friend like him.) Ser verkligen fram emot att få läsa mer om dem i sista boken och se hur allt slutar!

Den här boken gick helt klart över mina förväntningar och jag längtar verkligen halvt ihjäl mig efter den nästa och sista boken i serien som kommer ut under 2016!


Det bästa med boken: Allt!
Vad jag blev besviken på: nada!

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den är otroligt komplex och visar att gränsen mellan det goda och onda inte alltid är så rak.

Andra delar i serien:
1. Half Bad (sv. Half Bad - Ondskans son)
2. Half Wild (sv. Half Bad - Det mörka ödet)
3. Half Lost

Mellanböcker:
0.5. Half Lies
0.6. Half Truths


Tack till Semic Förlag för recensionsexemplaret!

2 kommentarer:

  1. Jag längtar oxå efter nästa del :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas bara att den sista boken kommer bli lika awesome som de två första böckerna. :3

      Radera