måndag 21 september 2015

Percy Jackson's Greek Heroes

Percy Jackson's Greek Heroes av Rick Riordan
Illustratör: John Rocco
Sidantal: 416
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!


Det är något väldigt speciellt med de här böckerna där Percy Jackson berättar om den gamla goda tiden i antikens Grekland. Förra året kom Percy Jackson's Greek Gods ut och jag läste den så fort den kom ut, precis som jag gjorde nu med Percy Jackson's Greek Heroes. Samma humor och berättarröst, men denna gång med fokus på hjältar.

Riordan skriver i denna bok i tolv kapitel om olika hjältar (även om det är flera andra som nämns också) och det är roligt att se hur mycket jag redan kan från Riordans tidigare böcker. Det var också lite kul att få insikt i varför just Hercules syns lite överallt, vilket jag har undrat över sedan Percy sa detta i The Mark of Athena: “Hercules, huh? Percy frowned. "That guy was like the Starbucks of Ancient Greece. Everywhere you turn - there he is.”

Mina favorithjältar i Otrera, Atalanta och Jason, för att det var de som stod ut mest och som, i mitt tycke, gjorde ett större intryck på mig. Det är intressant att se hur Riordan också får Percy att reflektera över olikheter mellan antikens Grekland och nutiden, Speciellt blev det tydligt under Otreras kapitel, då kvinnorna under antiken knappt hade någon frihet.

Det är svårt för mig att inte älska en bok där Percy Jackson är med och den här boken är inte någon undantag. Hoppas bara att Riordan skriver ännu en bok med ett liknande tema!


Det bästa med boken: berättarrösten och handlingen.
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: att den är så lärorik och rolig på samma gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar