tisdag 30 december 2014

Toppen 2014

Då är året snart över och det innebär så klart att jag ska sammanfatta årets bästa böcker och de som jag blev besviken på. För att göra det så har jag valt att göra två inlägg; det här som innehåller de 12 bästa böcker jag har läst i år samt ett inlägg med de årets 12 botten-böcker - vilket kommer imorgon. Så utan mer dröjsmål, här är Toppen 2014!



12. Snow White av Camille Rose Garcia & Bröderna Grimm
Jag har nog aldrig läst med bok med bilder som är läskiga och snygga på samma gång, men Garcia lyckas verkligen! Det blev en läsning där jag kände mig spänd hela tiden, eftersom jag aldrig visste hur bilderna skulle förhöja berättelsen.

11. Pushing the Limits av Katie McGarry
En populär bok som jag äntligen läste och verkligen blev kär i. Har fått mig att vilja börja utforska contemporary romance genren lite, så nästa år kommer det nog bli en hel del sådana böcker!

10. Medley: En Ny Våg av Lisa Medin
Medin har skapat en otroligt unik värld där musik fungerar som vapen. Älskade i stort sett allt med Medley, det enda jag inte gillade är att jag inte vet när nästa volym kommer!!



9. Sätt mig i brand! av Tahereh Mafi
En av de bästa serieavslut jag har läst!

8. The Blood of Olympus av Rick Riordan
Blev så sorgens när jag hade läst ut den här, för det innebär slutet på en era för mig - min Percy Jackson era (iaf när det kommer till serierna!). Men den var riktigt bra trots min sorgsenhet.

7. Demonologi för nybörjare av Caroline L. Jensen
Det var med hjälp av den här boken som jag lyckades bryta igenom min lässvacka som har plågat mig det senaste halvåret!



6. City of Heavenly Fire av Cassandra Clare
Slutet på ännu en älskad serie. Men det finns flera spinoff-serier på horisonten...

5. Revolt av Suzanne Collins
2014 kommer alltid vara året då min Hunger Games-fas började!

4. Saga av Brian K. Vaughan och Fiona Staples
Underbara färggranna bilder, en gripande historia och underbara karaktärer - Saga vann mitt hjärta på en gång!



3. Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe av Benjamin Alire Sáenz
En av de finaste böckerna jag har läst i år!!

2. Eleanor & Park av Rainbow Rowell
Kärlek kan se ut på flera sätt, Rowell kör på en gripande kärlek som både krossar och lagar mitt hjärta.



1. Wallflower av Stephen Chbosky
Och då har vi årets bästa bok och för en gångs skull så har jag inga ord att beskriva vilken upplevelse den är. Jag både skrattade och grät, och jag läste dessutom ut den under en enda sittning - vilket verkligen, från mitt perspektiv, talar om hur bra den här boken är!

5 kommentarer:

  1. Wallflower är en av mina favoriter i år också! Så otroligt fin bok. <3
    Gott nytt år! :D

    SvaraRadera
  2. Wallflower tänker jag läsa under 2015. Vad jag längtar att under det kommande året få läsa alla underbara böcker som finns! Flera av dem finns på din lista här :)

    Ser också fram emot att se din "årets 12 botten-böcker" x)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wallflower är verkligen jättebra! Ser fram emot att få höra vad du själv tycker om den senare! :D

      Radera
  3. Älskar Hungergames! Kul att se den på din topplista :)

    Har funderat på att läsa Aristotele och Dante... Men har inget flow när jag läser böcker på engelska. Vem duvor boken kommer ut på svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommer ut på Gilla förlag nu i vår :)

      Radera