söndag 27 oktober 2013

Legend - Marie Lu

Legend (Legend #1) av Marie Lu
eng. Legend (Legend #1)

Genre: dystopi, science fiction, YA
Sidantal: 291
År: 2013


Tack till Modernista förlag för recensionsexemplaret!

Handling
Femtonåriga June är född i en elitfamilj i ett av Republikens rikaste distrikt, och hon får sin utbildning i Republikens högsta militära kretsar. Day, däremot, är född i slummen och är landets mest eftersökta brottsling. Men hans motiv är kanske inte så illasinnade som de verkar

June och Day är från två olika världar, och det finns ingen anledning till att deras vägar skulle korsas förrän den dag då Junes bror Metias mördas och Day blir huvudmisstänkt. Indragen i den ultimata katt-och-råtta-leken kämpar Day för sin familjs överlevnad, medan June söker hämnd för Metias död.

Men så upptäcker June och Day, i en chockartad vändning, sanningen om vad som har sammanfört dem. Och hur skrämmande långt deras hemland är berett att gå för att bevara sina hemligheter.

Bedömning & Tankar
Från början hade jag ingen aning om vad jag hade att vänta mig av Legend, det enda jag egentligen visste var att många andra har gillat och hyllat den ändå sedan den först kom ut på engelska. Men nu när jag också har läst Legend så kan jag verkligen förstå varför så många gillar den! ^^

Även om boken innehåller en hel del typiska element för dystopier, så lyckas Lu göra den riktigt spännande. Med att följa Junes jakt på rättvisa för hennes brors mord och Days kamp för att ta hand om sin familj, så har Lu skapat något som väldigt unikt. Och jag älskar det!

Något som jag verkligen älskade med Legend var June och Day! De är helt enkelt två fantastiska huvudkaraktärer, och jag gillar det faktum att båda är supersmarta och faktiskt tänker en hel del. Det är inte så jätteofta man möter sådana karaktärer, och att Lu även har lyckas med att kunna beskriva hur de tänker tycker jag är väldigt beundransvärt.

Jag vet inte hur det är i originalet men i den svenska versionen så står June och Days olika perspektiv i olika teckensnitt, vilket är väldigt smart gjort faktiskt. Det gjorde det lätt att hålla reda på vem som har gjort vad och även snabbt kunna avgöra vems perspektiv man läste ifrån.

För mig kändes det som om handlingen i Legend bara är början av något väldigt stort, något som kommer växa och, förhoppningsvis, avslutas i lysande fyrverkerier. Så om det är någon mer som letar efter den typen av bok, så kan jag verkligen rekommendera Legend av hela mitt hjärta!

Favoritkaraktär: June
Bästa del/scen: Första halvan av boken


Andra delar i serien:
0.5. Life Before Legend
1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

3 kommentarer:

  1. Riktigt bra! UNdrar om man orkar vänta på uppföljarna på svenska eller om man ska läsa dem på engelska:)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar samma sak, men man vill ju gärna ha hela serien hemma och då de svenska omslagen är riktigt fina så får man väl vänta ett tag. :P

      Radera
  2. Jag har funderat lite på om jag ska ta mig an den här boken och nu blev jag ju onekligen mer peppad ;)

    SvaraRadera