fredag 4 oktober 2013

3 x Minirec: Benjamin Lacombe böcker!

Som många kanske såg så slog jag till stort en dag då jag spendera några timmar på ett par bibliotek här i stkhm, och då blev resultatet bland annat 3 bilderböcker som antagligen är illustrerade eller skrivna av Benjamin Lacombe - en av mina nya favoritillustratörer och författare!



Lin Yi's Lantern av Brenda Williams, illustrerad av Benjamin Lacombe
Goodreads... 32 sidor, utgiven 2009

Hur söta kan inte bilderböcker (egentligen barnböcker, men vem håller koll?) vara egentligen? Lin Yi's Lantern har en ganska enkel handling, men trots det så njöt jag verkligen av hur den utspelade sig. Lin är en härlig karaktär som är ärlig och gör det rätta, och efter att ha läst om så många komplicerade karaktärer är hans personlighet väldigt uppfriskande.

Lin Yi's Lantern är en bok som jag rekommenderar till både vuxna och unga som är efter något enklare att läsa.


William Morris bok av Benjamin Lacombe, illustrerad av Agata Kawa
Goodreads... 32 sidor, utgiven 2011

Till skillnad från Lin Yi's Lantern och Snövit, så är Lacombe författaren och inte illustratören till William Morris Bok. Men trots det så föll jag hårt för Agata Kawa's detaljerade och berörande bilder! De passade verkligen bokens innehåll på ett sätt som gör den komplett.

Det bästa med boken var att hitta de olika texterna i illustrationerna. Har inte sett något tidigare förut, så jag tog verkligen tiden att läsa och titta på varje bild i jakt efter fler meningar. (Inte för att jag hittade så många gömda texter.) Kan verkligen rekommendera William Morris Bok till alla som tidigare har gillat Lacombes böcker, men som vill se honom i ett annat ljus.



Snövit av Jacob & Wilhelm Grimm, illustrerad av Benjamin Lacombe
Goodreads... 48 sidor, utgiven 2012

Det var genom den här boken som jag först kom i kontakt med Benjamin Lacombe, och är jag glad över det! Det är så otroligt fina och originella bilder i hans böcker, att man bara kan sucka av längtan efter en sådan talang!

Eftersom jag inte har läst originalsagan om Snövit så kan jag inte säga hur Lacombes version överensstämmer med den. Dock så tror jag att han har lagt till några tvister, men de gjorde bara berättelsen ännu mer spännande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar