lördag 12 oktober 2013

Det Svarta Hjärtat - Holly Black

Det Svarta Hjärtat (Berörarna #3) av Holly Black
eng. Black Heart (Curse Workers #3)
Goodreads

Genre: paranormal, spänning, YA
Sidantal: 300
År: 2013

Tack till B Wahlströms för recensionsexemplaret! 

Handling
Gränserna mellan rätt och fel blir alltmer otydliga. FBI har fått Cassel att spionera på sin egen bror, nu vill de att han oskadliggör en annan man. Om han vållar skada med sin berörarförmåga i statens tjänst, vilken är då skillnaden mellan goda människor och onda? Är alla ute efter att utnyttja honom? Tiden rinner ut, i takt med Cassels egen magi, list och tålamod. Det finns varken enkla svar eller någon han kan lita på. Han har snart bara ett kort till att spela ut kärleken.

Bedömning & Tankar
Då var ännu en serie avslutad för i år - och vilket slut det var! Det Svarta Hjärtat är enligt mig den bästa boken jag har läst hittills av Holly Black!

Efter Cassels stora "genombrott" i Den Röda Handsken så såg jag verkligen fram emot att få se hur han kom att utvecklas i Det Svarta Hjärtat. Och Black gjorde mig verkligen inte besviken! Även om han i början av boken fortfarande är lite osäker på sig själv, så försöker han verkligen hitta den där balansen vi alla försöker hitta i livet - arbeta för maffian eller som lönnmördare för FBI (bara de där vanliga besluten alla måste ta). ^^

Boken bjuder inte på så mycket nytt i handlingen, men trots det så är den ändå riktigt bra. Jag gillade hur författaren gav läsaren en chans att verkligen få lära känna karaktärerna och världen djupare, utan att det känns som en upprepning från de tidigare böckerna.
Dock så tycker jag att det blev lite för mycket med Sams och Danecas förhållande. Det kändes som om Cassel hela tiden försökte få dem att prata med varandra, samtidigt som han och Lila försökte fixa sitt förhållande. Som sagt en hel del hjärtsvammel i den här boken!

Avslutningsvis vill jag bara säga det jag har sagt tidigare; den här serien är roligt, extraordinär och absolut beroendeframkallande!

Favoritkaraktär: Cassel
Bästa del/scen: presskonferensen



Andra delar i serien:
1. Den Vita Katten
2. Den Röda Handsken
3. Det Svarta Hjärtat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar