tisdag 26 mars 2013

Until I Die - Amy Plum

Until I Die (Revenants #2) av Amy Plum
Goodreads

Genre: paranormal romance, urban fantasy, YA
Sidantal: 357
År: 2012

Handling

Kate and Vincent have overcome the odds and at last they are together in Paris, the city of lights and love.

As their romance deepens there’s one question they can’t ignore: How are they supposed to be together if Vincent can’t resist sacrificing himself to save others? Although Vincent promises that he’ll do whatever it takes to lead a normal life with Kate, will that mean letting innocent people die? When a new and surprising enemy reveals itself, Kate realizes that even more may be at stake—and that Vincent’s immortality is in jeopardy.

Bedömning & Tankar
Att läsa böcker är för mig ett sätt att glömma världen utanför och istället uppleva nya platser som jag aldrig har satt en fot på förut. Normalt sett när jag läser engelska böcker (eller översatta svenska böcker) brukar handlingen normalt utspela sig någonstans i USA eller Kanada, så det blir en helt annorlunda läsning när man får läsa något nytt.

Until I Die utspelar sig i Paris, och jag vet inte om det är staden eller handlingen som gör den här boken så romantiskt - det kanske är både och. Paris verkar vara en underbar stad att leva i (utöver alla dödsattacker) och jag skulle bara vilja sitta i Jules studio eller hänga med Charlotte, Ambrose, Kate och Vincent på något café eller museum.


Kate har verkligen utvecklas mycket från tjejen som förlorade sina föräldrar i början av Die for Me till den mer självsäkra person hon är nu. Jag älskar hennes förhållande med Vincent, han är så omtänksam och rar mot Kate att han nästan måste vara en dröm!

Har inte så mycket mer att skriva om boken, jag tyckte att den var väldigt bra - precis i samma stil som Die for Me och för en gång skull tycker jag att andra boken är lite bättre än första. Herregud, slutet dödade mig lite! Jag kunde bara inte förstå att boken var över! "hjärtattack"

Sista boken i serien kommer ut om bara någon månad och jag ser verkligen fram emot att läsa den! Är väldigt nyfiken på hur Plum kommer att avsluta trilogin, det finns så många rädslor och förväntningar inom mig för den!

Favoritkaraktär: Jules

Bästa del/scen: Slutet


Citat

“Kate, I admit that we aren’t in the easiest of situations. But are you always this . . . complicated?”
I opened my mouth to say something, but Vincent shook his head, grinning. “Actually, don’t answer that. Of course you are. I wouldn’t be so totally into you if you weren’t.” 


“All this yummy muscleness first thing in the morning is almost too much for me to take,” she cooed, and gave him a playful wink as she scooted herself into the front seat. I shook my head. If “Flirt” qualified as a foreign language, my sister and Ambrose would both have PhDs in it.” 

“Now that you are here--now that we're together-- I can't imagine going back to the life I had before. I don't know what I'd do if I lost you now. I love you too much." 

Den hittills kompletta serien:

1. Die for Me
2. Until I Die
2.5. Die for Her
3. If I Should Die

2 kommentarer:

  1. Nu blir jag ännu mer sugen på att börja läsa den här serien :) få placera den lite högre på min inköpslista!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju i så fall fördelen med att serien snart är över! :P Du slipper vänta på att alla böcker ska komma ut! ;)

      Radera