lördag 23 mars 2013

Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl

Beautiful Creatures - mörka drömmar, livsfarlig kärlek (Caster Chronicles #1) av Kami Garcia & Margaret Stohl
eng. Beautiful Creatures (Caster Chronicles #1)
Goodreads

Genre: paranormal romance, urban fantasy, YA
Sidantal: 528
År: 2013

Handling

En förbannelse, ett val, två öden … När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.
När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta … Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.

Bedömning & Tankar
Beautiful Creatures är en tegelsten på över 500 sidor - något som skrämmer iväg många, men om man har modet till det och faktiskt läser hela boken så upptäcker man vilken fantastiskt värld, handling och karaktärer som döljer sig bland sidorna. Jag känner redan nu att det här är början på en serie som kommer bli en stor personlig favorit!

Enligt mig så finns det för få böcker med en manlig huvudkaraktär. Det finns säkert många därute, jag har till och med läst några artiklar om att det ska finnas fler böcker med manlig huvudkaraktär än kvinnliga, men det är ganska svårt att hitta dem. Och det är något som gjorde att jag gillade boken väldigt mycket, att man får följa allt från Ethans PoV (point of view). Jag älskade hans berättarröst, för den har verkligen en helt egen personlighet som jag inte har läst om förut.

Handlingen utspelar sig i söderdelstaten-staden Gaitlin, vars historia och platser utgör en stor del av det mysterium som hela tiden pågår under berättelsens gång. T ex så bodde både Ethans och Lenas förfäder där, och Amerikanska Frihetskrigen är ett ständigt ämne. Författarna väver samman massor av detaljer som vid vissa tillfällen var lite förvirrande, men när jag väl hade läst ut boken föll allt på plats. Det var så bra gjort att det i slutet var värd all tid!

Det enda negativa jag kan säga om boken är att vissa händelser kom lite väl plötsligt, som när spoiler! [Lena lämnar skolan och Ethan åker efter.] Det hela var väldigt förvirrande och det var som om Ethan gick från en person till en annan på ett ögonblick. Men efter det tyckte jag att han och Lena fick en väldigt fin stämning mellan dem!

Beautiful Creatures är en bok som jag kommer att läsa om många gånger, för den har alla de saker som gör en bok bra och spännande. Jag ser inte varför någon inte skulle ge den här boken en chans att visa upp sin egen värld och dess underbara innehåll!

Favoritkaraktär: Macon

Bästa del/scen: Slutet


Citat
"Precis. De är korkade. Vem bryr sig?"
"Jag bryr mig. De irriterar mig. Och det är därför jag är dum. Det gör mig faktiskt exponentiellt dummare än dum. Jag är dum upphöjt i dum."
"Det var det dummaste jag någonsin har hört."

"Jag skulle bara vilja veta... När du slog sönder det där fönstret med din kvast, utplånade du samtidigt alla framtida generation av DAR?"
"Givetvis inte. Vem skulle då ge mig all den här gratispubliciteten?"

Hon försvann ner i tunnlarna igen, med Marian och mormor i släptåg. Link och jag fick springa för att hänga med.
"För att vara gamla damer", flåsade Link, "är de förbannat kvickfotade."

1. Beautiful Creatures
2. Beautiful Darkness
2.5. Dream Dark
3. Beautiful Chaos
4. Beautiful Redemption

2 kommentarer:

  1. När jag läste den här så gillade jag inte Ethan alls som karaktär, han kändes så tjejig på något sätt :P
    In fact så gillade jag alla bikaraktärer mycket mer än huvudpersonerna (som Macon till exempel), fast jag vill ändå fortsätta läsa serien för att se hur det går såklart!
    Har sett filmen också, det var dock ett big mistake :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om jag gillade Ethan, så tycker jag att han bleknade lite i jämförelse med bikaraktärerna. De var ju så häftiga och underbara! Ser verkligen fram emot att läsa de sista böckerna och se filmen (hoppas bara att jag tycker att den är bra) :D

      Radera