måndag 5 augusti 2019

Månadsrapport Juli -19

Vad jag har läst under juli 2019!

IMG_3589


Under de senaste åren har jag börjat reflekterat att juli är årets längsta och oftast chilligaste månad ´på hela året. 2019 blev inget undantag, men jag passade på att vara lite mer aktiv i min läsning genom att utmana mig själv att läsa i bok per dag. Tuff utmaning, det var vissa dagar då jag låg efter med tre böcker eller bara kände att jag ville ge upp. Men jag skulle banne mig lyckas! Det hela slutade med att jag lyckades läsa 30 böcker/verk på 31 dagar. Vilket jag är helt nöjd med. 

Något annat jag lyckades med under juli var att jag passerade 100 lästa böcker för 2019! Vilket jag för en gångs skull inte kommer fira med en nya böcker, nu är istället målet att läsa ut dem jag har. 

MÅNADENS STATISTIK
Antal sidor: 6981
Lästa seriealbum/bilderböcker/noveller/manga: 8
Lästa böcker: 22
Omläsningar: 7

Goodreads Reading Challenge: 113/150

Påbörjade serier: -
Avslutade serier: -
  1. Historiska katter av Erik Fichtelius
  2. Tash Hearts Tolstoy av Kathryn Ormsbee
  3. America Vol 1: The Life and Times of America Chavez av Gabby Rivera m.fl. (seriealbum)
  4. Leah on the Offbeat av Becky Albertalli
  5. Ella gör sig fri av Karin Boye (novell)
  6. Remnant av K. J. Charles, Jordan L. Hawk (novell)
  7. And the Ocean Was Our Sky av Patrick Ness, Rovina Cai
  8. Carry On av Rainbow Rowell*
  9. The Complete Maus av Art Spiegelman (seriealbum)
  10. Competence av Gail Carriger
  11. Love and Gelato av Jenna Evans Welch
  12. Watchmen av Alan Moore m.fl. (seriealbum)
  13. Strax före tolvslaget av Rainbow Rowell
  14. The Way You Make Me Feel av Maurene Goo
  15. Becoming the Dark Prince av Kerri Maniscalco (novell)
  16. An Enchantment of Ravens av Margaret Rogerson
  17. I Love This Part av Tillie Walden (seriealbum)
  18. The Rest of Us Just Lives Here av Patrick Ness
  19. Widdershins av Jordan L. Hawk*
  20. Eidolon av Jordan L. Hawk (novell)
  21. Threshold av Jordan L. Hawk*
  22. Stormhaven av Jordan L. Hawk*
  23. Save the Date av Morgan Matson
  24. Carousel av Jordan L. Hawk (novell)
  25. Necropolis av Jordan L. Hawk*
  26. Bloodline av Jordan L. Hawk*
  27. Hoarfrost av Jordan L. Hawk*
  28. Far From the Tree av Robin Benway
  29. Emmy & Oliver av Robin Benway
  30. Linnea i målarens trädgård av Christina Björk, Lena Andersson (bilderbok)
--------------------------------------------------------------------------------

BÄSTA
Far from the Tree av Robin Benway
Jag har läst en serie av Benway tidigare som handlar om spioner, men denna bok sköt sig upp på mina topp 10 favoritböcker 2019. Den handlar om syskonen Grace, Maya och Joaquin som blev lämnade av sin mamma som små barn. Grace och Maya blev adopterade medan Joaquin hamnade i fosterhem. Den här boken handlar om hur de träffas och skapar band med varandra. Den här boken väcker så många känslor och ger en fin skildring på karaktärerna som syskon och individer.

FAVORIT
Competence av Gail Carriger
The Custard Protocol-serien fortsätter denna gång med Primrose som berättare. Efter de två första böckerna i serien var jag lite tveksam om jag skulle fortsätta läsa den, men när jag hittade Competence på biblioteket tänkte jag att jag iallafall kunde ge den en chans - vilket jag är jätteglad över. Prim är en motsats till Rue och är mycket mer organiserad och på ett sätt ganska proper. När hon och de andra får i uppdrag att resa till Sydamerika och hjälpa en ny typ av vampyrer utmanas Prim att tänka vad hon egentligen vill med sitt liv.

BESVIKELSE
Watchmen av Alan Moore
Nej. Nej. Nej.
Jag bryr mig inte om folk älskar och hyllar denna serie till skyarna, jag stod inte ut med den någon stund under läsningen.

FAVORIT OMSLAG

35704397. sy475

--------------------------------------------------------------------------------

PLANER FÖR NÄSTA MÅNAD

Roligt nog kommer augusti bjuda på ganska mycket för min del. Bland annat kommer jag skriva en omtenta nu i början, följt av några dagar på en konferens som volontär och sedan blir det födelsedagar innan skolan drar igång i början av september.

Mellan allt det här ska jag försöka att få in en rutin på bloggen. Jag har börjat skriva alla veckans inlägg på söndagar så att jag bara kan publicera dem under veckan, så att mitt skrivande inte blir så spritt och "inspirations"-beroende som tidigare. Augusti kommer bli lite trial and error när det kommer till skrivandet. Vi får se hur det går!

Hur har juli varit för er? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar