söndag 3 februari 2019

Länkkärlek - vecka 5

En typ av inlägg jag tänker kan vara kul för alla som läser det - för vem älskar inte lite länkar från den gångna veckan? Lite blandat med nyheter (både gamla och nya), blogginlägg, videos, artiklar och mycket mer. Självklart handlar alla länkar på något sätt om böcker, eller är på annat vis väldigt intressanta!


I Sverige har vi sedan slutet av 90-talet haft samma omslag för Harry Potter av J. K. Rowling medans andra länder har haft flera nya de senaste 20 åren. Men nu är det dags för nya omslag för de svenska versionerna! Designade av Olly Moss i en retrostil kommer de i flexband lagom till sommarlovet. Läs mer om nyheten och omslagsbytet här.

TED-Ed på Youtube brukar med olika mellanrum lägga upp videor om "varför du ska läsa..." och så har de varierande titlar. Den här gången har de Fahrenheit 451 av Ray Bradbury. Jag har själv inte läst boken, men de får mig verkligen att vilja gräva ner mig i alla de böcker de pratar om.



Som en extra video den här veckan vill jag dela med mig av en video som gav mig gåshud. Jonna Jinton är en svensk kreatör (youtube, konstnär, influenser etc) och publicerade den här veckan en video där hon har spelat in ljudet av is. Så. Himlans. Mäktig.

1 kommentar: