torsdag 14 februari 2019

The Fork, the Witch, and the Worm - Christopher Paolini

The Fork, the Witch, and the Worm av Christopher Paolini
Serie: Tales from Alagaësia #1
Sidantal: 288
Utgiven: 2018
Förlag: Knofs Books for Young Readers
Språk: Engelska
Betyg: 3/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare böcker av författaren!

IMG_3384

Det är lite galet att tänka att det var 2011 som jag senaste läste något av Paolini. Han var faktiskt en av de författarna som fick mig att älska att läsa. Jag älskade äventyren med Eragon och Saphira, som nu fortsätter i denna novellsamling.

The Fork, the Witch, and the Worm utspelar sig efter Arvtagaren och Eragon & Co håller på att skapa ett nytt hem utanför Alagaësia. Den är helt enkelt en samling berättelser som Eragon får berättat för sig från folk omkring sig, inklusive häxan Angela (vilket var väldigt intressant att läsa).

Självklart tycker jag att det är jättekul att återse Eragon och Saphira, men samtidigt känner jag mig besviken av boken. Jag hade gärna sett mer av mina favoritkaraktärer än att hela tiden gå in på sidospår. Det blev för mycket av allt och jag såg ingen direkt röd tråd genom handlingen mellan berättelserna.

När det kommer till de tre berättelse som finns med i boken, gillade jag dem individuellt. De är från olika helt skilda karaktärer och folk vilket gjorde dem spännande att följa. Min favorit är den med Angela som alltid har haft ett mystiskt förflutet. Inte för att det avslöjas allt för mycket om henne nu heller, haha!

Allt som allt gillade jag nog The Fork, the Witch, and the Worm för de nostalgiska känslorna jag fick av den. Jag skulle gärna vilja läsa om Eragon-böckerna för att dra ut på det lite till. Men trots denna bok hoppas jag att Paolini fortsätter skriva om Alagaësia och dess invånare, för jag känner att det finns mycket mer att utforska och frågor att få svar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar