måndag 7 maj 2018

Månadsrapport April -18

Vad jag har läst och sett under april 2018!

IMG_3212

April inleddes med att jag fick influensan och blev sängliggandes hela påsken och någon vecka efter det. Men härligt nog (när jag inte var lika ljuskänslig längre) så kunde jag läsa med gott samvete samtidigt som jag ignorerade allt vad skolarbete hette. Detta gjorde att april har blivit årets bästa läsmånad! Dock fick jag då en tyngre pluggbörda sista veckan, men det var helt klart värt det.

MÅNADENS STATISTIK
Antal sidor: 3244
Lästa seriealbum/bilderböcker/noveller/manga: 3
Lästa böcker: 9
Omläsningar: -

Goodreads Reading Challenge: 40/100 

Påbörjade serier: 2
Avslutade serier: 1
  1. The Magpie Lord av K. J. Charles
  2. A Case of Possession av K. J. Charles
  3. Flight of Magpies av K. J. Charles
  4. Jackdaw av K. J. Charles
  5. Son of the Dawn av Cassandra Clare, Sarah Rees Brennan (novell)¨
  6. The Upside of Unrequited av Becky Albertalli
  7. Milk and Honey av Rupi Kaur
  8. Saker ingen ser av Anna Ahlund
  9. Brott och straff av Fjodor Dostojevsky
  10. Nimona av Noelle Stevenson (seriealbum)
  11. Simon vs The Homo Sapiens Agenda av Becky Albertalli
  12. Fairy Debt av Gail Carriger (novell)

(Jag kommer att länka alla recensioner varefter jag skriver dem, ifall ni undrar varför vissa har länkar och andra inte.)

--------------------------------------------------------------------------------

BÄSTA
Saker ingen ser av Anna Ahlund
SÅ. HIMLANS. BRA!!!!! Måste helt klart läsa Du, bara snart!

FAVORIT
Simon vs The Homo Sapiens Agenda / The Upside of Unrequied av Becky Albertalli
Mysiga men ändå med en allvarlig vinkling. Ser verkligen fram emot Albertallis bok om Leah som förhoppningsvis snart kommer till ett bibliotek nära mig.

BESVIKELSE
Brott och straff av Fjodor Dostojevsky
Jag gillar litteraturvetenskapskursen jag läser, men när jag läser den här typen av böcker har jag lust att byta inriktning på min utbildning.

FAVORIT OMSLAG


--------------------------------------------------------------------------------

SEDDA FILMER/TV-SERIER

Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
Averngers: Inifinty War Part 1
+ massvis med tv när jag var sjuk som jag inte skrev ner

Det är verkligen så att när jag är sjuk hamnar jag framför tv om jag kan. Om jag inte kan se på skärmen lyssnar jag eftersom jag tycker det är mysigt med bakgrundsljudet. Haha. Iaf, de filmer jag kommer ihåg att jag såg denna månad var två biobesök. 
Geurnseys litteratur- och potatisskalspajssällskap är baserat på en bok med massa namn och handlar om en författare som letar efter något att skriva om när hon får ett brev om en bokcirkel på ön Guernsey som bildades under Andra världskriget. Jättefin historia och jag gillade de många perspektivet filmen tog upp. 
Den andra filmen var (duh) Avengers: Inifinty War Part 1 som var en av årets mest efterlängtade filmer. Älskade hur mycket vi fick se av Thanos psyke och hur alla grupper kom i kontakt med varandra, men tyckte mina stora favoriter fick lite för lite screen time.

--------------------------------------------------------------------------------

VAD JAG HAR GJORT I APRIL

Som sagt började månaden med influensa, men trots det hann jag med en bokfrukost hos Rabén & Sjögren som var hur trevlig som helst. Många intressanta böcker som åkte upp på TBR-listan. Utöver det skrev jag två tentor vilket gjorde att det blev några trötta dagar.

--------------------------------------------------------------------------------

PLANER FÖR NÄSTA MÅNAD

Min månadsrapport för april kom upp lite sent vilket innebär att Stockholm Internationella Seriefestival har kommit och gott. Jag har skrivit lite om det på min instagram med bilder om min upplevelse för den som är intresserad. Annars har jag mina sista veckor på mina kurser, vilket innebär några fler tentor innan mina sommarkurser börjar. Inför sommaren planerar jag att spendera mesta av tiden med att läsa om det går. Har inte riktigt så mycket annat inplanerat, får se vad som händer!

Hur var april varit för er? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar