tisdag 7 mars 2017

Silver Shadows

Silver Shadows av Richelle Mead
Serie: Bloodlines #5
Sidantal: 380
Utgiven: 2014
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!

IMG_2748


Ibland i serier burkar jag kunna "namnge" de olika böcker efter vad de handlar om eller vad de får mig att känna. Exempelvis är Bloodlines "Boken som introducerar mina favoritkaraktärer återigen" och  The Fiery Heart är "Den mysiga boken med det sorgsna slutet". Om jag skulle namnge Silver Shadows skulle den heta "Gråter genom hela boken", för det är i stort sett vad jag gjorde (eller vad jag ville göra iallafall).

Sydney har kommit till stället hon har fruktat ända sedan hon tog uppdraget att överse Jill: re-education. Platsen där Alkemisterna skickar personer från organisation som har uppfört sig "upproriskt". Kvar i Palm Springs är Adrian och gör vad han kan för att hitta Sydney igen, men hans krafter börjar påverka honom allt mer negativt. Kommer Adrian och Sydney se varandra igen?

Som vanligt skriver Mead på ett sätt som gör att berättelsen bara rusar förbi medan jag bläddrar i rekordfart. Handlingen drivs hela tiden framåt, speciellt av Sydney och Adrians PoVs, och min nyfikenhet på hur boken skulle sluta. Jag läser ärligt talat ut en bok i den här serien på kanske mindre än 6 timmar och det beror bara på att de är så himlans bra!

Det är en sak jag reagerade stark på i Silver Shadows och det är Carlys berättelse (när hon berättar den själv) och Sydneys reaktioner när hon hade flytt från re-education. Jag har för mig att Adrian gör en liknelse mellan dem (eller det kan ha varit jag som gjorde det, kommer inte riktigt ihåg), men jag blev riktigt ledsen när jag läste hur Sydney ärligt sa att hon borde ha varit starkare efter att hon flydde - efter att ha blivit torterad både psykiskt och fysiskt i fyra månader. Hur kommer det sig att efter att en person har varit med om traumatiska upplevelser, ser de sig själva som svaga? Blir ledsen om att läsa det, men det ligger tyvärr nära verkligheten.

Silver Shadows går långt över vad jag förväntade mig av den. Jag kan bara hoppas på att The Ruby Circle kommer hålla samma standard samt avsluta serien på ett riktigt bra sätt.


Det bästa med boken: Sydney och Adrian!
Vad jag blev besviken på: ...

Andra delar i serien:
1. Bloodlines
2. The Golden Lily
3. The Indigo Spell
4. The Fiery Heart
5. Silver Shadows
6. The Ruby Circle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar