måndag 8 februari 2016

The Sword of Summer

The Sword of Summer av Rick Riordan
Serie: Magnus Chase and the Gods of Asgard #1
Sidantal: 499
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 5/5 stjärnor!

The Sword of Summer

Av Rick Riordan har jag läst böcker om grekiskt, romersk och egyptisk mytologi - vilket han helt klart är väldigt bra på att skildra på ett rolig och nyskapande sätt. Med The Sword of Summer tar han sig an nordisk mytologi och jag tror ärligt talat att den är den bästa boken jag har läst av honom hittills.  

The Sword of Summer handlar om Magnus Chase som är ett halvblod. Han vet inte vem hans far är och hans mamma dog år innan handlingen börjar. Han lever på gatan och undviker all kontakt med den familj han har kvar, Men en dag blir han attackerad av ett monster och han får reda på sanning om sitt ursprung. (Liknar väldigt mycket Riordan andra första-bok-i-serien-böcker.)

Precis som med den andra mytologierna har även denna många tvister och humoristiska vändningar, men jag tycker också att The Sword of Summer har en allvarlig ton i vissa fall som de andra inte har. Bland annat hur han skildrar Hearthstones dövhet och hur mytologier och religioner en gång i tiden (och fortfarande) stöter på och påverkar varandra. Just dessa två tycker jag gjorde boken extra spännande att läsa!

Älskar det faktum att Magnus är en Chase! Kommer bli så spännande att få reda på hur allt hänger ihop senare i serien! (För en förklaring måste Riordan ge oss...) 

Det enda jag klagar på lite är att Magnus påminner mig en hel del om Percy i början. Liksom, de använder båda svärd, har en sarkastiskt humor och båda har levt på gatan i någon tid i deras liv (för att nämna några saker). Detta var dock bara mina tankar i början. När jag väl fick lära känna Magnus mer ändrades min åsikt och Magnus blev en egen karaktär, vilket jag är jätteglad över! För han är en riktigt bra skildrad karaktär. 

Jag gillar det faktum att boken börjar när han är sexton år och att han är väldigt egen, Han gör det han behöver göra för annars kommer jorden gå under i Ragnarök (surprise!). Även hans förhållande med Hearthstone, Blitzen och Sam tycker jag är otroligt bra skildrade! Gillar deras karaktärer så mycket bara för att! Haha! *smiley face without the emoji*

Senare i år kommer uppföljaren The Hammer of Thor och jag tror helt klart att den är en av de böcker jag ser mest fram emot! Kommer bli underbart att se hur Riordan kommer fortsätta serien och vad som kommer att hända med Magnus och de andra. 



Det bästa med boken: handlingen och karaktärerna. 
Vad jag blev besviken på: ...

Varför jag rekommenderar den här boken: för att den är helt awesome och måste läsas!

Andra delar i serien:
1. The Sword of Summer
2. The Hammer of Thor
3. Untitled

2 kommentarer:

  1. Jag gillar Riordan. Ska läsa sista delen i Percy-berättelsen nu (X antal år efter att jag läste del 1) och sen tänkte jag ge mig på hans andra böcker. Verkar inte göra ett misstag i det, om jag ska lyssna på vad du säger om denna boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer gilla sista delen! Du har helt klart en hel del att se fram emot! :D

      Radera