tisdag 23 juni 2015

Eldhäxan

Eldhäxan av Peter Bergting
Serie: Trolldomsakademin #1
Sidantal: 221
Utgiven: 2014
Språk: Svenska
Betyg: 3/5 stjärnor


Då var första boken i spinoff-serier till Legenden om Morwhayle utläst! Och återigen bjuder Bergting på en underhållande och spännande läsning med karaktärer man bara måste gilla.

Tiden har gått sedan slutet på Dödens Stad och livet går vidare, Trolldomsakademin öppnar sina portar och välkomnar Miranda, Orville och Emmi. Malda kommer till skolan som lärare samtidigt som hon ska lösa ett mord på en annan. Det blir mycket spänning och fart när det är flera stycken som försöker lösa mordgåtan!

Något som jag verkligen kom att älska med Eldhäxan var att man fick återse så många kära karaktärer från Bergtings tidigare serie. Speciellt glad blev jag över att läsa om Malda, som också har sin egen PoV i boken, men det hindrade mig inte från att verkligen gilla de nya karaktärerna som introducerades. Miranda, som också har en PoV, är en ung tjej som ska börja på Trolldomsakademin och jag gillade verkligen hennes karaktär - även om jag inte förstod allt hemlighetsmakeri. Orville och Emmy var också några riktigt intressanta karaktärer och jag skulle gärna vilja läsa mer om dem.

Dock så tyckte jag att hela boken var alldeles för kort, speciellt med tanke på handlingen. Slutet kändes lite kort vilket jag tycker är ganska synd, eftersom det är en riktigt bra handling. Men utöver det så gillade jag verkligen boken! Rekommenderas!


Det bästa med boken: illustrationerna och spänningen.
Vad jag blev besviken på: slutet.

Andra böcker i serien:
1. Eldhäxan
2. Isskeppet
3. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar