tisdag 9 september 2014

Det handlar om dig

Det handlar om dig av Sandra Beijer
Utgiven: 2014
Sidantal: 255
Språk: Svenska
Betyg: 4/5 stjärnor



Hur ofta får man egentligen läsa om en femtonårings första kärlek? Inte speciellt ofta om du frågar mig.

Det finns många typer av tonåringar; de allvarsamma, de som skämtar hela tiden, de som skäms över vad det innebär att gå igenom puberteten, de som festar och dricker tidigt... listan kan bli hur lång som helst - alla är unika. Men samtidigt när man läser böcker och stöter på alla dessa olika typer av tonåringar, så påbörjas en (eller iaf för mig) liten mental lista på alla olika tonåringar man läser om. Med Det handlar om dig så är det första gången det känns som om jag har läst en "typisk tonåring".

Jag gillade verkligen hur Beijer skrev hela den boken på, med korta kapitel och snabbt händelseförlopp. Trots sina få 255 sidor så kändes den så mycket längre! 

Som sagt så handlade boken om en 15-årings tjejs första kärlek (en tjej läsaren aldrig får något namn på) och allt vad det innebär. Smärta och längtan, nya upptäckter och omtumlande känslor. Med allt det så skulle man kunna tro att boken skulle bli en enda röra, men Beijer har en unik förmåga att få allt att låta så normalt och lätt att förstå. Bara att få läsa en sådan här berättelse tycker jag är unikt i sig själv!

Det handlar om dig bjuder verkligen på en annorlunda läsupplevelse som berör. Den får en också att tänka tillbaka på den där första förälskelsen man hade som ung (den där förälskelsen som var obesvarad och fick mig att vara olycklig i några månader). Rekommenderas varmt!


Det bästa med boken: att den kändes så unik samt Beijers språk!
Vad jag blev besviken på: att det var svårt att förstå karaktärerna ibland.

Tack till Rabén & Sjögren för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar