måndag 20 augusti 2012

Changeless - Gail Carriger


Titel: Changeless
Författare: Gail Carriger
Serie: Parasol Protectorate #2
Sidantal: 388
Förlag: Orbit
År: 2010

Övriga fakta
Changeless kommer att ges ut på svenska i september 2012, då med titeln Chanslös.

Har tidigare recenserat den första boken i serien, Själlös.

Handling (beskrivning från Styxx Fantasy)
Alexia Tarabotti, numera Lady Maccon, trivs i sin nya tillvaro som fru till Conall Maccon, Londonvarulvarnas alfa. Hon är inte lika förtjust i det varulvsregemente som slagit ner sina tältpinnar på hennes gräsmatta. Men hennes förstörda gräsmatta blir snart oviktig när det visar sig att något mycket värre har kommit till London samtidigt som regementet – en farsot som gör att varulvar och vampyrer förlorar sina krafter och att spöken försvinner helt.
På order av drottningen fattar Alexia sitt parasoll, går ombord på ett luftskepp och ger sig av – mot Skottland, ursinniga varulvar och en märklig egyptisk mumie. Men det verkar som om någon helst ser att hon inte når sin destination och Alexia måste inse att det finns situationer som inte ens en kopp te kan rädda!

Bedömning


Om någon hade sagt till mig att jag skulle kunna läsa ut en bokserie på mindre än en vecka (sammanlagt) skulle jag ha sagt att den personen var galen. Men nu kanske det är jag som är galen, eftersom det var precis det jag gjorde!

Jag har sett på några bloggar att de bara recenserar den första boken i en serie, men detta tycker jag är ett stort misstag – eftersom alla böckerna är olika, även om de handlar (antagligen) om samma personer så är berättelsen hela tiden olika och Changeless är ett bra exempel på detta. Andra boken skiljer sig enormt från den första boken Soulless (sv. Själlös) som jag har recenserat tidigare.

I jämförelse med den första boken som mest utspelade sig i London, beskriver Carriger i Changeless istället Skottlands högländer – en mycket mer landlivsmiljö. Jag tycker hon beskriver tillräckligt för att ge en bra bild av en situation, både miljö och känslormässigt för att man ska ryckas med i händelseförloppet.

Alexia är fortfarande berättelsens huvudkaraktär och det är från hennes perspektiv boken är skriven, för det mesta. Jag bara måste älska hennes personlighet, en victoriansk kvinna som är gift med en varulvsalfa och dessutom en övernaturlig. Det är en jäkla blandning att balansera, men jag tycker Carriger lyckas bra med sin utveckling av Alexia.

Eftersom Changeless fortfarande inte har kommit ut på svenska ännu, valde jag att läsa den originalspråket. Och även om jag skrattade mer när jag läste Själlös var jag mer nöjd med att läsa på engelska eftersom man får en klarare bild av vissa meningar som man inte kan få med på översättningar. Bara som ett exempel, Conall Maccon. Han är skotsk och har en accent som man inte kan översätta, jag blev lite förvirrad när jag läste Själlös eftersom man inte märker den, men efter att ha läst Changeless så förstår jag mer av vad Carriger skriver om. Därför uppskattar jag engelska böcker bättre.

Jag gillade Changeless väldigt mycket, och jag tycker att om man har läst den första så ska man läsa resten av serien – det var verkligen värt det.
Märker nu när jag läst igenom recensionen att den inte berättar väldigt mycket om boken i sig, men det är faktiskt medvetet eftersom jag inte vill ge för många spoilers för denna eller resterande böcker. För just denna bok innehåller en brytpunkt som är en stor del av resten av serien, och jag tycker att det är bättre då att läsa en beskrivning av boken än att jag ger alla svar i recensionen. 

Favoritkaraktär: Madam Lefoux
Favoritscen: Mötet mellan Madam Lefoux och Alexia
Citat: “Alexia,” she hissed to her friend, “there are knees positively everywhere. What do I do?”



Betyg

Handlingen 5/5
Omslaget 3/5

Andra böcker i serien:
1. Soulless (sv. Själlös)
2. Changeless (sv. Chanslös)
3. Blameless (sv. Hemlös)
4. Heartless
5. Timeless

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar