onsdag 27 juni 2012

The Lost Hero - Rick Riordan


Titel: The Lost Hero
Författare: Rick Riordan
Serie: The Heroes of Olympus #1
Sidantal: 553
Förlag: Disney-Hyperion
År: 2010

Handling
Old enemies awaken as camp half-blood´s new arrivals prepare for war. When Jason, Piper and Leo crash land at Camp Half-Blood, they have no idea what to expect. Apparently this is the only safe place for children of the Greek Gods - despite the monsters roaming the woods and demigods practising archery with flaming arrows and explosives. But rumours of a terrible curse - and a missing hero - are flying around camp. It seems Jason, Piper and Leo are the chosen ones to embark on a terrifying new quest, which they must complete by the winter solstice in just four days time. Can the trio succeed on this deadly mission - and what must they sacrifice in order to survive?


Bedömning

VIll bara börja med att säga att Rick Riordan alltid lockat mig till att läsa hans böcker, sedan jag läst den första Percy Jackson-boken. Det är sällan jag är besviken med någon av hans böcker!
Och till den kategorin hör hans nya serie Heroes of Olympus till! Det är sällan jag får tillfället att läsa en bok som jag älskar med hela mitt hjärta, men The Lost Hero toppar verkligen listan. 

The Lost Hero var indelad så att man läste 2 kapitel med Jason, Piper eller Leos perspektiv hela tiden. De är väldigt trovärdiga trovärdiga, och när man väl avslutade boken kändes det lite grann som att säga hejdå till gamla vänner. Jason, Piper och Leo har alla väldigt olika personligheter och det var lätt att avgöra vems perspektiv det var som man läste ifrån.

Boken gör att man ställer frågor hela tiden, och det driver en till att läsa från början till slut. De olika händelserna och känslorna gör att man rycks med i berättelsens gång, och jag upplevde att man lever med i boken. Det fanns aldrig en tråkig stund, inte bara för att Riordan skriver med så bra humor utan även för att det händer någonting hela tiden. 

The Lost Hero är boken som fick mig att skratta och gråta, känna sorg, rädsla och medlidande men även samhörighet, spänning och glädje. 
Det enda negativa jag kan säga är att jag måste vänta ända till 2014 innan sista boken i serien kommer ut! Det kommer att bli två till smärtfyllda år med ångest och bävan inför det. 

Mest rörande scen: utanför herrgården i Omaha, Nebraska. (började gråta!)
Favoritkaraktär: Festus
Citat: "...He had the nerv to turn down our offer of immortality and tell us to pay better attention to our children. Er, no offense" 
"Oh, how could I take offense? Please, go on ignoring me." 
"Mighty understanding of you..." Hephaestus frowned, then sighed wearily. "That was sarcasm, wasn´t it?..." - Leo och Hephaestus 


Betyg

Handling 5/5
Omslag 4/5

Andra Versioner av Omslaget


Så det var min första recention, det mig ett tag att skriva den. Känns lite bristfärdig, får ta och jobba på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar