lördag 19 januari 2019

Ramona Blue - Julie Murphy

Ramona Blue av Julie Murphy
Sidantal: 408
Utgiven: 2017
Förlag: Balzar + Bray
Språk: Engelska
Betyg: 4/5 stjärnor

3144922731449227

När jag började läsa Ramona Blue tänkte jag inte på att författaren är samma som skrev Dumplin'. (Som jag ännu inte har läst!) Men den här läsningen har gjort mig allt mer peppad på att läsa hennes andra böcker, speciellt då Ramona Blue är så otroligt bra skildrad.

Bokens handling centrerar kring Ramona som går sitt sista år i high school, öppet homosexuell och älskar att simma. Men under sommaren kommer hennes barndomsvän Freddie tillbaka för att stanna och saker utvecklas till det att Ramona börjar ifrågasätta sig själv.

Vad jag gillar med den här boken är att den är karaktärsdriven. Vi hänger med Ramona när hon går fram och tillbaka i sitt liv. Hon är otroligt familjefokuserat och självuppoffrande, vilket är lite annorlunda i jämförelse med andra böcker jag har läst. Det finns samtidigt, i allt detta, plats för Ramonas stora passion, nämligen simning. Det är helt klart Ramonas karaktär som gör boken läsvärd!

Det stora ämnet i Ramona Blue är om en sexualitet alltid är bestämd (för att uttrycka det grundläggande). Ramona är i boken säker på sin homosexualitet och att killar inte är något för henne. Men det ändras gradvis vartefter hon och Freddie umgås allt mer. Det är inte så att hon blir attraherad av andra killar, utan snarare att hon blir kär och attraherad av Freddie.
     För några månader sedan läste jag något liknande i Honestly Ben av Bill Koingberg. Där är huvudkaraktären Ben heterosexuell men blir intresserad av Rafe. Koingsberg skriver dock mer om omgivningens åsikter och om Ben behöver sätta en etikett på sin sexualitet. Ramona debatterar detta några gånger, men bestämmer till slut att det är hon själv som bestämmer.
Båda de här böckerna kom ut 2017 vilket gör att jag undrar om det finns liknande böcker med samma tema. För än så länge har jag inte läst många böcker med karaktärer där deras sexualitet är fluid.

Ramona Blue är en skildring som berör och får en att reflektera lite till. Rekommenderas varmt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar