söndag 4 november 2018

Månadsrapport Oktober -18

Vad jag har läst under oktober 2018!

IMG_3328

Vilken perfekt höstmånad oktober har varit! Underbara höstfärger, löven ramlade inte ner på en gång och det var en bra blandning mellan rusk och sol. Läsningen har på sätt och vis också matchat månadens spooky känsla runt halloween men även den mysiga stämning som kom av förändringen av årstid. Jag har även hållit mitt mål att läsa över 10 böcker varav minst 1 ska vara nonfiction. Totalt läste jag 15 böcker varav 2 var nonfiction. *self high five*

Skolan har varit tung med läsning av äldre litteratur och intressanta diskussion från bland annat perspektiv om makt, humor och genus. Just humor var riktigt kul att diskutera. Haha!

MÅNADENS STATISTIK
Antal sidor: 3108
Lästa seriealbum/bilderböcker/noveller/manga: 2
Lästa böcker: 13
Omläsningar: -

Goodreads Reading Challenge: 116/100 - avklarad i september!

Påbörjade serier: -
Avslutade serier: -
  1. Monstress Vol 3: Haven av Marjorie Liu, Sana Takeda (seriealbum)
  2. Strimmor av hopp av Ruta Sepetys
  3. Escaping from Houdini av Kerri Maniscalco
  4. Historiska hundar av Mats Carlbom
  5. Bidde det då? av Pija Lindenbaum (bilderbok)
  6. Rag and Bone av K. J. Charles
  7. Antigone av Sofokles
  8. Kung Lear av William Shakespeare
  9. Think of England av K. J. Charles
  10. Faust av Johann Wolfgang von Goethe
  11. Livet en dröm av Pedro Calderón de la Barca
  12. Pantagruel: De törstigas konung av Francois Rabelais
  13. Molnen av Aristofanes
  14. The Wicked Deep av Shea Ernshaw
  15. De odöda av Johan Egerkrans
BÄSTA
Strimmor av hopp av Ruta Sepetys
Det här är andra boken jag läser av Sepetys och jag känner att hon börjar närma sig min lista av de bästa författarna jag har läst böcker av. Strimmor av hopp är en hjärtskärande berättelse om en verklig händelse som jag inte kände till överhuvudtaget. 

FAVORIT
De odöda av Johan Egerkrans
Den här boken läste jag sporadiskt under månaden och den gav verkligen en stämning som passade bra. Egerkrans ger en världen runt med odöda varelser och har allt från trädhängande blodsugare till rullande huvuden.

BESVIKELSE
Pantagruel: De törstigas konung av Francois Rabelais
Medeltida komedier är inte min typ av bok har jag kommit fram till. Även om Rabelais stundvis fick mig att dra på munnen somnade jag nästan flera gånger. Det är för många detaljer i varje mening helst enkelt.

FAVORIT OMSLAG

30375937

--------------------------------------------------------------------------------

PLANER FÖR NÄSTA MÅNAD

November kommer bli månaden i skolan jag kommer förbereda mig för att skriva min B-uppsats i december, så jag kommer att fokusera en hel del på det. Men jag vill även hinna med en del läsning för min egen skull. Jag har en del böcker på hög jag är sugen på att läsa mig igenom (något recensionsexemplar, två nonfiction och en del bilderböcker jag har lånat från biblioteket).

Under månaden vill jag jobba med att fixa bättre rutiner för mig själv. I vanliga fall är mitt schema otroligt fritt eftersom jag bara har en eller två lektioner i skolan, vilket gör att jag gör lite vad jag vill. Under den sista veckan i oktober var jag med i ett projekt som innebar att jag fick stabila rutiner, och vad härligt det var! Jag märkte verkligen hur mycket jag har saknat fasta tider och hur mycket det gör för mitt måendet. Jag har ännu inte bestämt hur jag vill ha det, men det är något jag ska jobba med nu under november. Så det kan vara så att det blir en del saker här på bloggen. ^^

Hur var oktober för er? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar