tisdag 8 augusti 2017

Livet just nu | skola & lässlump

Hej alla!
Jag hoppas att ni mår bra och har haft några riktigt bra veckor nu under sommaren. Visserligen är den inte över ännu (trots allt prat om "vad ser du fram emot i höst?") men för mig börjar den lida mot sitt slut då min termin i skolan snart börjar igen. På något vis blir alltid höst för mig först när skolan drar igång.

Och på tal om skola - jag har kommit in på LITTERATURVETENSKAP I på Stockholms Universitet!!! Min upplevelse när jag fick antagningsbeskedet var som att jag fick andnöd, en hjärtattack och skrattanfall på samma gång. Sedan sprang jag runt runt runt i lägenheten på grund av glädjerus. 

IMG_2917

Så just nu väntar jag i stort sett på att få börja skolan igen. Spenderar dagarna med att fixa småsaker hemma och försöka komma in i något typ av läsflow, vilket tyvärr inte går så bra. Visserligen läser jag men det sker bara i korta spurter och efter bara några minuter blir jag rastlös och börjar tänka på annat. Hittills i augusti har jag inte läst ut en enda bok, och de enda böcker jag känner att jag har någon ork och/eller lust att läsa är de jag läst sedan tidigare.

Jag nämnde i min månadsrapport för juni att jag har börjat med ljudböcker. Den första jag lyssnade på var Ibland mår jag inte så bra av Therese Lindgren och under juli lyssnade jag på Fantastic Beasts and Where to Find Them av JK Rowling och uppläst av Eddie Redmayne (älskar den!). Hittills har jag haft bara bra erfarenheter av att lyssna på ljudböcker, och jag lyssnar just nu igenom Cassandra Clares noveller i Shadowhunter Academy-serien. Bytte även från Nextory till Storytel, vilket passar mig bättre då deras utbud för ungdomsböcker är mer varierat.
   Dock har jag ännu inte börjat lyssnat på några längre böcker, eftersom jag är lite rädd att rastlösheten ska slå in.

På grund av hur jag för ögonblicket mår har jag gjort så att jag har sänkt mitt Goodreads Reading Challenge-mål från 150 till 100 böcker. Hittills i år har jag läst 85 böcker, och jag tror faktiskt att om jag kan komma ur denna rastlöshet så borde jag inte ha några problem att klara av den. Men som jag känner just nu vill jag inte lägga den pressen på mig själv, utan istället njuta av min (förhoppningsvisa) läsning.

20160303_172408
Längtar efter hösten och dimma!

Snacka om att gå från toppenglad till ledsamhet fort. Men jag ville gärna skriva om vad som hänt under den senaste tiden då jag har varit borta ett tag. 

Imorgon kommer min månadsrapport för juli och efter det får jag se hur det blir med uppdateringen här på bloggen. Men fram tills dess, ha det bra!

1 kommentar:

  1. Åh vad roligt med kursen!! Jag sökte en skrivarkurs, men den blev tyvärr inställd på grund av för få sökande, så jag får försöka igen till våren. Men håller med om att hösten "inte börjar" förrän skolan gör det, så jag känner mig lite vilsen nu när det bara är jobb och ingen skola som väntar för min del ;)

    SvaraRadera