onsdag 20 juli 2016

LIFE UPDATE

I´m baaaack! Med mer energi och positivitet än någonsin! Den här sommaren kommer bli awesome!!
   I det här inlägget kommer jag berätta lite kort/långt om vad som har hänt mig de senaste månaderna. Det är ganska mycket som har hänt egentligen så jag börjar med de två största.


Jag har berättat tidigare år att jag har varit volontär på Stockholms Internationella Seriefestival (SIS) och nu under 2016 var tredje gången gillt för min del. Själva festivalen var under helgen 7-8 maj, men jag började redan en dag före med att ställa upp en massa bord och stolar (kom ihåg till nästa år: arbetshandskar!). På kvällen blev det invigningsfest med alla utställare, gäster, serietecknare, personal och volontärer vilket var hur trevligt som helst!
   Sedan under helgen var det rätt så lugnt även om det var mycket folk. Jag hann gå på en del intressanta seminarier, köpa fina bilder och få lite böcker signerade. Ni kommer få se mer av dem i en book haul som kommer upp om några dagar. ^^

Nu kommer jag även (som jag lovade i min april-månadsrapport...) skriva lite om min praktik på Bokförlaget Langenskiöld.
   Jag har alltså fått en praktik på Langenskiöld över sommaren och jag kommer förhoppningsvis ha den fram till det att jag börjar höstens utbildning. Till en början var jag där två dagar i veckan, men har nu gått över till heltid, och för det mesta får jag jobba mycket med marknadsföring. Jag har även fått kolla in en del manus, vilket jag tycker är jätteintressant. Det som är intressant är att vissa av de manus jag har fått kolla på är mer utdrag än hela böcker. Verkar variera lite.
   Det jag hoppas med praktiken är att få en inblick i bokförlagens värld och den delen av bokbranschen. Jag har den här idén att jag gärna vill ha arbetserfarenhet av de flesta jobben inom branschen - för att sedan bestämma mig för i vilken del jag vill jobba inom.

Vad har annars hänt då? Jo, jag hittat ett nytt favoritte! (Totalt värt att nämna!)
   Efter många år har jag kommit fram till att jag bäst gillar att dricka rooibos teer och chai lattes - och efter en snabb titt i en tebutik hittade jag just ett te som heter röd chai. Hur perfekt låter inte det?! Den har verkligen den där kryddiga chaismaken som jag älskar och jag kan själv bestämma hur starkt jag vill ha det. Även om teet inte har samma krämighet som en chai latte har så tror jag att jag faktiskt föredrar mitt te nu.

Jag har tänkt börja med en ny typ av inlägg här på bloggen som jag har döpt till "Poddar jag lyssnar på" och min tanke med dem är att jag där ska skriva och tipsa om olika poddar. Det har blivit ganska mycket av dem under de senaste månaderna och jag har tänkt ett tag att jag gärna vill dela med mig av dem - och vad passar då om inte här på bloggen? Dessutom, en hel del av dem är inriktade på litteratur och kultur och det passar ganska bra in på bloggens nisch tycker jag.

Under tiden som jag var borta har jag även fått vara med på I Regnets Bokbloggarkärlek! Intervjun kan ni läsa här. Vill tacka Liza för att hon frågade mig om jag ville vara med, det har verkligen varit en superkul upplevelse.

Och till det näst sista då - jag har blivit publicerad journalist! Tidningen heter Under Ytan och ger ut en gång om året av hemgården Mäster Olofsgården i Stockholm. Jag har varit med i den sedan i höstas och det har utan tvekan varit en av roligaste grejer jag har varit med om!

Till slut - jag har kommit in på KULTURVETARPROGRAMMET PÅ UNIVERSITETET! *happy dance* Så till hösten blir jag återigen student! ^^

Det var allt för idag! Imorgon kommer det upp lite månadsrapporter och efter det kommer jag ha ett rullande schema när det kommer till inläggen. Åtminstone ett inlägg per dag räknar jag med.

Ha det bra!

4 kommentarer:

  1. Kul att du är tillbaka, och roligt att det händer så mycket i ditt liv. Extra megastort GRATTIS till att du kom in på utbildningen!! <3 :)

    SvaraRadera