måndag 15 februari 2016

Library of Souls

Library of Souls av Ransom Riggs
Serie: Miss Peregrine's Peculiar Children #3
Sidantal: 458
Utgiven: 2015
Språk: Engelska
Betyg: 3.5/5 stjärnor

Obs! Se upp för spoilers från tidigare delar i serien!


2412051924120519

Då har jag läst ut den avslutade den i Miss Peregrine-serien (dock inte slutet för världen - mer om det nedan!) och jag känner mig lite sorgsen för att den är över. Riggs värld är så magiskt och jag vill bara att serien ska fortsätta för evigt.

Library of Souls handlar om hur Jacob och Emma tillsammans med den besynnerliga hunden Addison MacHenry försöker leta reda på deras kidnappade vänner. Hollows jagar dem och de följer ledtrådar som de hoppas kommer leda dem till deras kamrater.

I början av läsningen tyckte jag att handlingen gick väldigt långsamt fram, just på grund av att Jacob, Emma och Addison springer runt och letar efter de andra besynnerliga. Men efter ungefär halva boken blev det bättre och jag gillade farten och att det hände så mycket.

Precis som med de två tidigare böckerna i serien tycker jag fortfarande att bilderna är vad som är det bästa! Det ger en helt annan känsla och att Riggs skildrar handlingen kring fotografierna är något jag kan läsa flera gånger om.

Som avslutande bok tycker jag att Riggs gör en snygg avslutning. Visst har jag frågor om vad som kommer hända med karaktärerna efter det, men kapitlet om hur Jacob upptäckte sina krafter, fick reda på om sin farfar och hur han överlevande Library of Souls är över och jag gillar helt enkelt hur Riggs avslutade det.

Dock är ju inte Peculiar världen avslutad bara för att den här serien är över - för till hösten nu i år så kommer sagoboken Tales of the Peculiar ut! Den kommer innehålla sagor om de besynnerliga och kommer även (vad jag har förstått) vara illustrerad! Så inför den boken kan ni ju passa på att läsa Miss Peregrine's Peculiar Children-serien bara för att liksom!


Det bästa med boken: bilderna och slutet.
Vad jag blev besviken på: första halvan av boken.

Varför jag rekommenderar boken: för att få upplevelsen av vintage-fotografier i en bok!

Andra delar i serien:
3. Library of Souls

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar