lördag 18 maj 2013

3 x Minirec: Man sover aldrig på frostiga resor

As They Slip Away (Across the Universe #0.5) av Beth Revis
Goodreads... 48 sidor, utgiven 2013

Jag har varit hur nyfiken som helst på den här serien väldigt länge, och som med alla populära serier så väntar jag ut i det sista innan jag faktiskt börjar läser en. Men när jag såg att man kunde läsa prologen As They Slip Away gratis via internet, så gav jag mig på den direkt - och det är jag riktigt glad över!


Trots att jag än så länge inte kan se relevansen mellan den här novellen och själva böckerna, så gillade jag den riktigt mycket. Revis har ett speciellt skrivsätt som verkligen fick en att vilja läsa vidare, det kändes som om sidorna bara flög förbi utan minsta tanka - för helt plötsligt var den slut. Vilket gjorde mig lite ledsen, eftersom jag ville att den skulle vara längre!

Jag kan inte vänta tills jag påbörjar första boken, Across the Universe. Vilken tur det är att jag redan har den hemma!




Never to Sleep (Soul Scremers #5.5) av Rachel Vincent
Goodreads... 56 sidor, utgiven 2012

Det är ingen hemlighet att Soul Screamers är en av mina absoluta favoritserier, och trots att Sophie inte är en av de bästa karaktärerna, så gillade jag den inblick man fick i hennes tankar i Never to Sleep.

I de första böckerna så tyckte jag att Sophie kunde vara väldigt självisk, lite omogen och snorkig, men precis som alla andra så utvecklas även hon. Nu tycker jag helt enkelt att hon är väldigt målmedveten och kämpar för det hon vill eller ställs inför, vilket visas väldigt tydligt i den här novellen. 

Jag väntade med att läsa Never to Sleep tills efter att jag hade läst Before I Wake - vilket är den sjätte boken och därför utspelas efter Sophies äventyr. Nu i efterhand ångrar jag lite att jag inte läste novellen innan boken, för den förklarar en hel del som jag inte alls förstod i BIW. Så mitt tips till alla som läser den här serien är att läsa novellen innan ni boken, bara för att undvika en massa frågetecken.




First Frost (Mythos Academy #0.5) av Jennifer Estep

Goodreads... 30 sidor, utgiven 2011

Mythos Academy är ännu en sån där serie jag har varit nyfiken på länge, och som jag än så länge inte heller har påbörjat. Verkar vara jag i ett nötskal nu för tiden, eller?

Men skämt (på min bekostnad) åt sido, så var mitt första intryck av First Frost inte en av de bästa. Jag uppfattade Gwen som ganska omogen i början, och det var nog därför det tog mig ett tag att komma in i handlingen - jag kunde helt enkelt inte ta den henne på allvar. Men efter ett tag började jag sympatisera med henne efter allt hon gått igenom, och då steg novellen himlahöjder i mina ögon! 

Jag ser First Frost som ett löfte om en helt fantastiskt serie, med underbara karaktärer och många använda näsdukar. Är bara lite rädd för att påbörja första boken, ifall det inte stämmer. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar